Hejsan, jag känner mig lite vilsen kring en investering jag gjort. Jag har sedan några år månadssparat i aktiefonder på Nordnet. Det är ett långsiktigt passivt sparande i några globala aktieindexfonder, enligt konstens alla regler( ränta på ränta) Har inte brytt mig så mycket om det.
Nu gick jag in och läste hur min aktie och fond depot (AF) beskattas så står det att skatt på utdelningsbeloppet är 30%? Det låter högt, eller finns det med i beräkningarna i ränta på ränta effekten? Är det något jag missat? Vill gärna förstå. Kan någon vänlig själ förklara ? ![]()
Fonder brukar inte ha utdelning, det sparas i fonden, däremot så är det 30% skatt på vinsten vid en försäljning av fonder i en AF. Det slipper man om man istället sparar i ett ISK konto.
Vet inte om man kan säga “brukar”. En del fonder ger utdelning och andra inte. Man får läsa på vad som gäller för den enskilda fonden.
Brukar tycker jag ändå är rätt ord. Jag tittade på Swedbank Roburs fonder. Det finns kopiösa mänger fonder, men enbart nio hade utdelning.
En fond som har utdelning kan ha “automatisk återinvestering” i fonden men om fonden inte sparas i ISK så beskattas utdelningen med 30 % innan återinvesteringen. Det ska framgå av fakta om fonden hos fondbolaget.
NEJI En fond betalar ingen skatt på kapitalvinster och utdelningar. Ägarna av fondandelar betalar skatt i sin tur, varför en skattebefrielse är högst rimlig. I annat fall blev det ju dubbelbeskattning.
Låt bli att sprida felaktiga uppgifter i detta forum.