Schablonskatt på AF - aktier och fonder

Hej på er likasinnade sparintresserade :slight_smile:

Jag läste på lite om schablonbeskattning på AF konto.

Har jag förstått det rätt att gällande fonder som innehas i ett aktie-fondkonto så kräver skatteverket in 0,4% av fondens värde i början av året, i skatt, och att gällande enskilda aktier inom samma kontotyp så krävs ingen schabonbeskattning in av skatteverket. Eller har jag fått något om bakfoten?

Hej igen. vad jag förstått så är det intern försäljning och köp inom aktiefonder som är anledningen till de 0,4% skatt av värdet på given aktierfond i början på året.
Så konklusionen måste ju bli att på enskilda aktier skattas endast vinst/förlust vid försäljning samt utdelning om det är en utdelande aktie.
Korrigera mig gärna ifall jag har fel :wink:

Ja, det stämmer. Dock är det inte 0,4% skatt på värdet, utan 0,4% av värdet räknas som kapitalinkomst som sedan beskattas med 30%, så skatten blir 0,12% av värdet.

1 gillning

Hej @Shaanie - tack ja det är klart förstås - tack för förtydligandet :grinning:

Är det någon som har hittat någon lösning för att kringgå den här schablonskatten på vanlig aktie- och fonddepå?

Finns det några ETF:er eller andra instrument som liknar fonder med rimlig avgift och som är undantagna från schablonbeskattningen och bara beskattas vid realisering?

Alternativt någon tjänst som direktköper aktier eller andra instrument som är undantagna från schablonbeskattning.

Anledningen till att man har denna schablonskatten är att kompensera för att utdelning återinvesteras utan att beskattas direkt. Vilket leder till liten liten extra “hävstång”.

Så principiellt skulle det kunna vara så att om du hittar nåt utdelande så skulle de eventuellt vara utan denna skatten. Men det beror ju på hur skatteverket rent praktiskt ser på saken. Utdelande ETFer känns väl snarast som det man först borde kolla med skatteverket.

1 gillning

Ok, med logiken att fonden inte betalar någon skatt på utdelningen och att fondspararen utan schablonskatt skulle få en orättvis fördel mot de som direktinvesterar i utdelande aktier och betalar skatt på utdelning?

Orättvis fördel vet jag inte. Staten får in mindre andel av den totala avkastningen → staten blir ledsen och lägger på extra schablonskatt.

1 gillning

Det är väl snarare att de är otåliga? Skulle de orka vänta tills man realiserar vinsten, skulle det potentiellt bli mer pengar till både de och en själv.

Nope, staten får faktiskt mindre andel av den totala reavinsten.

Skatten är mycket mindre än utdelningarna. Ca hälften av avkastningen på börsen är utdelning. Medans schlablonvinsten bara är 0,4% per år.

Hmm, hur då?
Jag tänker såhär, om vi antar att avkastningen från utdelningarna är minst 0,4% så kan man göra uträkningen på endast de här 0,4% procenten. Eller?
Räknar man över t.ex. 20 år i de två fallen så kommer den absoluta skatten man betalar vara högre i fallet där de 0,4% återinvesteras och skatten betalas på slutet jämfört med fallet där skatten tas ut årsvis. Nominellt, låt oss bortse från inflation.

Ja, jag tog bort den delen av mitt inlägg för jag tror inte det spelar någon roll för resonemanget.
Men du hann citera medans jag tog bort.