Jag är rätt ny till allt detta med sparande. För tillfället har jag en del av mitt långsiktiga sparande i Länsförsäkringar global index och Lysa med 100 % aktier samt SBAB sparkonto för buffert och kontantinsats.
Jag har tidigare tänkt att jag ska spara hela kontantinsatsen på sparkonto då den tänkta sparhorisonten varit på 3 år. Nu känner jag mig dock mer flexibel kring denna tidshorisont.
Jag har nu börjat fundera på att spara en del av insatsen i fonder för att ha möjlighet att få högre avkastning. Jag skulle gärna höra era åsikter om denna strategi. Hur ska man tänka?
Börsen kan ju gå -50% från idag och tre år framåt i tiden. Om du står där den dagen om 3 år och hittat boendet med stort ”B” och din kontantinsats-fond inte räcker… önskar du då hellre att du hade haft sparandet i en produkt med lägre risk?
Ingen vet vad framtiden innehåller. Du kanske står där om 3 år och vill nåt helt annat än köpa ett boende. Börsen kanske har gått upp. Nån kanske dog.
I ditt inlägg läser jag in att du är optimistisk och tror att en fond kommer stiga i värde och att du kommer gruva dig om du ”missat chansen” genom att ta för låg risk.
Då kan du ju skruva på målbilden och säga ”om 3 år ska jag köpa ett boende som kontantinsatsen räcker till” och då spelar det mindre roll om värdet på investeringen gett positivt eller negativt resultat.
…eller bara skita i aktier/fonder när din sparhorisont är så kort. Men det är ju tråkigt även om forskningen är rätt tydlig