Hej! När börsen ligger på - skall man köpa eller inte. Tjänar man mer då än då den är på + ?
Hej Björn,
Det är ju fint att köpa när börsen ligger lågt värderad, då kan du köpa akterna till en låg värdering och få vara med om en framtida uppgång. Det som dock ingen ännu listat ut är ju när man vet om börsen är högt eller lågt värderad och hur den kommer röra sig framåt ?
Om du följer idén om att behålla samma fördelning mellan aktier och räntor (till exempel 60/40) och också ansluter dig till åsikten att det inte går att tajma marknaden, då köper du mer när börsen sjunker och säljer när börsen stiger. För att behålla samma riskprofil. I princip kan man ombalansera hur ofta man vill, fondroboten Lysa gör det till exempel varje vecka.