Tjena vad hade man tjänat mest på om vi i de här exemplet säger att aktien alltid stiger men den har sina ups and downs.
Vad hade varit mest lönsamt? Att köp mycket i början och hålla eller köpa och sälja på vägen, dvs buy and sell hela vägen upp till en summa eller buy and hold till en viss summa. Vad är mer lönsamt rent procentuellt i slutändan?
Om du har förmågan att pricka dalar och toppar, och skillnaden mellan dessa överstiger avgiften att köpa och sälja, och du har så dålig lön i eventuell annan sysselsättning att du också tjänar bättre på att sitta och följa kursen än att arbeta, så tjänar du såklart mest på buy & sell. Men eftersom du är en människa och kurser är oförutsägbara så har du statistiskt sett inte den förmågan?
Sammanfattningsvis är det statistiskt sett mest lönsamt med buy & hold (framförallt om du också har någon annan inkomstkälla som kräver din tid), men potentiellt mest lönsamt med buy & sell. Det finns väl dom som lyckats göra mycket pengar på det sistnämnda?
För det första bör det nog påpekas att man ska ha rätt mycket erfarenhet före man ger sig in på enskilda aktier. Har man inte det bör man lära sig med en liten det av kapitalet med resten i sitt huvudsparande som i mitt fall är indexfonder.
Tänk på det om du inte har så mycket erfarenhet än
Det finns många som kör buy & hold och pekar på Warren Buffett. Det finns även i perioder av långa börsuppgångar (som nu) de som förordar köp & sälj, daytrading mm.
Smaken är som baken men min erfarenhet är att buy & hold med större stabila bolag har mycket större chans att lyckas över tid.
I fall där jag har en aktie som drar iväg snabbt efter inköp så kör jag med buy, payback & hold the profit. Dvs vid 100% uppgång tar jag hem kapitalet som satsades och låter vinsten köra. På så sätt frigör jag kapital för att satsa i nya aktier. Det ska också tilläggas att jag mest satsar på värdeaktier- om en sådan dubblas snabbt så tycker jag oftast att den blivit dyr och tar därför hem kapitalet men låter vinsten köra (om den inte blivit dyr)
Hoppas det hjälper dig med lite tankar. Lycka till
Tack för era svar. Frågan var mestadels spekulation, jag kommer köra på de gamla vanliga månads sparande. När jag får lite mer lek pengar så kanske man kan ge sig in på sånt