Köpa guld på Nordnet. Antal?

Varför räcker det inte att ange summan man vill spara i guld på exempelvis Xetra-gold? Jag förstår inte riktigt hur det fungerar när jag behöver fylla i antal… I andra aktier och fonder jag sparat i på exempelvis Avanza så räcker det med att fylla i summan man vill investera.

Där har du fel tror jag. Du kan inte köpa aktier på Avanza utan att säga hur många och till vilket pris. Min gissning är att du bara köpt fonder tidigare, då köper du till okänd kurs och du vet bara summan. Antal är precis som det låter. Hur många vill du ha? Och så fyller du i hur mycket du är villig att betala per styck. Summan du behöver betala är då antalet gånger priset per styck + ev. courtage.

Du behöver även tillräckligt med pengar på kontot så att det räcker till valutaväxlingsavgiften på 0,25%.

För att förtydliga Eriks inlägg ytterligare:
Börshandlade fonder såsom Xetra-Gold handlas liksom aktier endast i hela andelar. Du kan inte köpa exempelvis en halv aktie eller en halv andel i en börshandlad fond (till skillnad mot vanliga fonder), vilket gör att du inte kan handla för exakt så många kronor som du egentligen vill.

Kuriosa:
Aktien Berkshire Hathaway Inc Class A kostade i fredags 269640 USD per aktie, det vill säga närmare 3 miljoner kronor styck. Möjligen något att trösta sig med när man irriterar sig på att det bara går att handla Xetra-Gold i multiplar av ca 500 kronor.