Jag blev inspirerad av Jans 2020 portföljer som innehåller guld och skapade därför ett konto hos Nordnet för att köpa Xetra Gold.
Fälten “Antal” (enheter?) och “Kurs” är ju självförklarande men brevid “Kurs” så finns det plus och minus knappar. Är detta en hävstång som man kan bruka?
Det handlar inte om att accepteras eller nekas. Börsen är en handelsplats mellan människor. Det måste finnas en säljare som är beredd att sälja för den kursen, respektive en köpare som är beredd att köpa. De förifyllda kurserna brukar vara de senaste avsluten, alltså den kurs som senaste affären gick för. Det är inte säkert att nästa går för samma. En gång i tiden köpte jag aktier och lade då den förifyllda kursen, men ordern kom inte till avslut på över en vecka eftersom ingen annan människa ville sälja till den kursen. Så jag fick höja mitt bud en aning.
Ja men då är ju resultatet att antingen nappar en säljare eller inte? Det är alltså en fysisk person som accepterar mitt bud? Och ett köp kan ta flera veckor eller aldrig om jag är snål och ligger under listpris så att säga?