Xetra Gold - vad gör jag för fel?

Hej! Försöker köpa i Xetra Gold men får svaret att det inte går att lägga ordern fdå den “avviker från minsta kursintervall”. Vad är det för fel på min order då?

Har du löst det här problemet? Jag får samma felmeddelande, jag har 1000 kr tillgängligt på kontot medans priset är 493,70 kr (Totalt belopp).

Kan det ha att göra med att priset i euro behöver avrundas? Alltså till typ jämn tiondel eller något?

Vad lägger du köpordern på? Låter som om beloppet avviker för mycket från senaste avslut.

Så här ser det ut:

Behöver jag konvertera min valuta till euro först eller ngt sånt?

Om jag inte minns fel handlas den på en tysk börs? Så börsen den börsen är stängd nu. Frågan är om du ens kan lägga en köporder då? Den kanske måste ligga på högre belopp med viss marginal mot stängningskursen? Den bilden visar ju en köporder på lägre pris än stängningskursen?

Blir nog något tok med avrundning eller liknande vid växelkurs, man får ju inte lägga ordrar som avviker för mycket från senaste avslut. Öka på några ören på köpkursen så ske det nog gå vägen (såklart under börsens öppettider, spreaden är ganska off när det är stängt). Detta fungerar för mig.

Jag ökade värdet några cent på min köporder och det fungerade. Tack för hjälpen!

Testade för saken skull, funkar med 0.1 cent upp.

Har det inte med tick-size att göra? Det står något specifikt om tyska ETC-er längst ner.

Förklaring tick-size hos Avanza

Jan B. hade en bra länk till en graf på tradingview som visade guldkursen över tid i SEK. Då jag började skaffa Xetra-Guld skapade jag en egen kopia av grafen som visar i EURO istället. Då stämmer kursen och köpespris bra överens.

Guld per gram i EUR (tradingview.com)

Såg nu att länken till originalgrafen som finns på bloggen inte längre fungerar.

… men det går självklart att ta en kopia av min och göra om den till SEK igen. Jag förstår att du kanske är intresserad efter hur guldpriset utvecklade sig i SEK för att se hur guldpriset påverkade din svenska portfölj.

Det är en bugg i Avanzas app som jag rapporterat till dem. Det fungerar på deras webbplats.

Har fixat det, tack för feedbacken. :+1:

1 gillning