Just nu: Marknadspris guld och silver vs guld ETC, och silver ETC

En kort fråga om jag förstår rätt eller missar något.

Visst är det så att marknadspriset för guld sjunkit mer än priset för guld via ETCer?

Och sen, visst är det väl så att skillnaden i pris på guld och silver åter ökat, och det gäller då även guld ETC och Silver ETC, eller hur

Jag funderar med grund i ovan att byta några procent av mitt innehav i Guld ETC till Silver ETC.

Vilka värdepapper är det du jämför med varandra?

Tänk på att värdepapperen kanske handlas i olika valutor. Om du jämför en guldfond som handlas i EUR med guldets värde mätt i USD så kommer diagrammet påverkas av växlingskursen mellan EUR och USD. Men i verkligheten får du ut lika många SEK i slutändan efter valutaväxling.

1 gillning

Ja, tack. Så klart!
Det är skillnaden mellan spotpris i USD och ETC i EUR som förklarar skillnaden där emellan marknadspris på Guld och guld ETC då antar jag. Hittar inte någonstans att bekräfta det på ett bra sätt i en graf med guldpris i EUR och USD ovanpå varandra. Hittar bara där jag kan se att det verkar så vid sidan av varandra.

Men när det gäller ETC guld vs silver är det en reell ökning av gapet i pris till gulds fördel just nu då i alla fall.
Ett gap jag i alla fall tror kommer stängas och kanske i bästa fall då till och med öka till silvers fördel framöver.

Så spaningen att det kan vara en god ide att byta en del guld ETC mot Silver ETC är väl inte helt feltänkt?

Jag jämför:
på Avanza;
spotpris (i USD)
Xetra-Gold (4GLD) (i EUR)
WisdomTree Physical Silver (VZLC) (i EUR)

Du kan lägga till USD/EUR-kursen i grafen för att få en uppfattning om det är valutakursen som påverkar.

1 gillning