Hej!
Jag fick precis en notis från Avanza att en försäljning av en fond gått igenom och nu har jag lite pengar på mitt ISK att köpa något roligare för. Kan jag handla nya fonder direkt eller blir det någon avgift som slås på då? Har sett folk skriva att de fått minus på kontot efter försäljning av aktier när de varit för snabba på att köpa nytt (eller kanske ta ut pengarna? Är osäker…), gäller det även vid försäljning av fonder? Tack på förhand!
Kort svar. Att köpa fond direkt efter att pengarna kommit in från en annan fondförsäljning är inga problem. Det man ska vara försiktig är att köpa en fond eller ta ut pengarna direkt efter att man sålt aktier. Se Avanzas svar på samma fråga här
https://www.avanza.se/kundservice.html/730/varfor-har-jag-fatt-skuldranta/
Stockholmsbörsen tillämpar två likviddagar vid aktietransaktioner, vilket innebär att pengarna du får vid en försäljning inte bokförs på ditt konto förrän två bankdagar efter affärsdagen.
Avanza har dock en service där du kan utnyttja ett preliminärt saldo för att kunna sälja och köpa aktier direkt på affärsdagen utan att betala någon ränta eftersom att likviddagarna då tar ut varandra. Även Europa, USA och Kanada tillämpar 2 likviddagar.
Att ta ut pengar från en aktieförsäljning på själva affärsdagen leder till att depån belastas med ränta för den period det är ett underskott på depån, eftersom det innebär att du lånar pengar till dess att pengarna bokförs på likviddagen. Vilken dag som pengarna bokförs finner du på notan för affären.
Man ska även vara observant om man säljer en aktie och köper en fond för pengarna direkt. Eftersom fonder ofta har färre likviddagar så innebär det även i ett sådant scenario att man i praktiken ligger med ett underskott på kontot och får betala skuldränta för dessa dagar.
Skuldräntan dras automatiskt från ditt saldo i slutet av månaden, förutsatt att den överstiger en krona. Räntan motsvarar den kreditränta som vi erbjuder dig vid belåning.
När du får en notis från Avanza finns pengarna på kontot och du kan köpa direkt.