Köpa till guld till nybörjarportföljen?

Hej!Tänkte köpa till lite guld vid sidan (Nordnet) av nybörjarportföljen i Lysa. Hur ska jag tänka, ändrar det min fördelning eller månadssparande.Tar gärna emot konkreta rekommendationer,Mattias

Jag tänker att det beror på av vilken anledning du tänkt köpa guld. Om det är som betalmedel vid en eventuell kris ska du köpa fysiskt guld, och då tänker jag att det kan vara helt frånkopplat från ditt månadssparande. D.v.s. det räcker med en fast mängd.

Köper du istället guld för att diversifiera din portfölj kan det vara en del av månadssparandet och bör påverka din tillgångsallokering, för hur vet du annars om du har för lite eller för mycket? Tillsammans med en strategi för rebalansering blir det också enkelt att veta när du ska köpa mer eller sälja av.

Personligen så sänker jag min obligationsdel för att göra plats för guld, d.v.s. om jag tänkt mig en traditionell 80/20-portfölj (80% aktier och 20% obligationer) så kör jag 80% aktier, 10% obligationer och 10% guld. Är du mer försiktig plockar du från aktiedelen. Eller varför inte en kompromiss och plocka hälften var från aktie- respektive obligationsdelen.

Tack för input, mycket hjälpsamt :slight_smile: