Långsiktigt sparande 15-20 år

Hur ska jag tänka med en 90/10 portfölj bestående av investmentbolag? Vad är bra att komplettera med?

Hej Camilla!

Svårt att veta hur du vill ha hjälp.

Är det så att du endast äger svenska investmentbolag eller är det även investmentbolag i andra länder?
Är du ute efter att komplettera med innehav i Sverige eller vill du ha mer riskspridning?

Om det är så att du endast äger svenska investmentbolag så skulle jag komplettera med en global indexfond, där fungerar Avanza Global perfekt.

Men skulle gärna vilja veta mer hur du tänker så kanske någon här kan hjälpa dig mer!

Hej! Än så länge äger jag inga investmentbolag, men jag tänker enbart svenska. Ca 4 St. Har läst på och tänker att det kan vara en bra början på sparande i aktier. Riskspridning är alltid bra. Tänker att detta sparande är ca 15-20 år.

Ahh okej!
Absolut är investmentbolag en bra grund då du får en bra riskspridning.

Att endast köra på svenska innehav i hela portföljen är inte att föredra skulle jag säga, jag skulle ha kompletterat med en globalfond för att även få exponering mot resterande av världen. Det är absolut inget fel på att äga svenska aktier, däremot är Sverige en väldigt liten marknad även om den har gjort väldigt bra ifrån sig historiskt. Men är aldrig fel att ha exponering mot andra delar av världen.

Jag tänker jag ska starta med ca 5000 kr. Men hur stor del är på till globala aktiefonder? Sedan tänker jag månadsspara ca 1000 kr

Vid en 100% aktieportfölj så skulle jag säga kanske 70% globalt.

Jag tror att merparten bör ligga på globalfonder. T ex 70%.

Resten kan ligga på svenska indexfonder eller investment bolag samt räntor.

Nä jag tänker långsiktigt sparande för då ska ju det mesta vara aktier och där tänker jag investmentbolag.