Månadsspara i avanza

Hej,

Jag följer er intressanta tips, och inne på obalansera i 20 fonden.

Nu undrar jag gällande månadsspar tex 2000 i avanza om jag ska fördela denna summan i de olika fonder enligt förslag “20 fonder” ska jag göra detta manuellt varje månad? Det blir tidskrävande och dyrt att betala courtage på 20 fonder/månad. Eller finns det någon tjänst som gör detta åt en?

Fonder har ju sällan någon avgift för köp och sälj. Du kan ställa in automatiska köp varje månad enligt önskad fördelning på Avanza. Funktionen heter månadsspar.

Om du ska spara i ETFer blir courtaget en fråga. Du får räkna ut hur mycket du bör köpa för varje gång för att minsta courtage inte ska bli för hög %. Kanske spara i fond så länge och byta när lagom belopp uppnås.

Skickar med en länk till månadssparande på Avanza!

De flesta fonderna har inte courtage. De som har, där bör du sätta pengarna i exempelvis globalfonden varje månad och sedan köper du courtagefonderna när du ombalanserar så att du bara betalar det en gång om året. Annars blir det som du säger onödigt dyrt.

Nu har jag inget månadsspar hos Avanza men visst kan man väl välja där hur man vill att pengarna ska fördelas varje månad? Då bör du kunna få det att gå automatiskt, och så går du in och manuellt ombalanserar en gång om året bara. Att det blir några procent fel hit eller dit under året spelar ingen roll på det stora hela.

Absolut, det kan du välja på Avanza.

I Avanza, under “Spara & Investera” -> “Månadsspara” -> “Skapa månadssparande nu” så kan du välja de fonderna du vill ha och skriva procentfördelningen där, och totalsumman som ska investeras. Sen kommer Avanza automatiskt sköta sparandet åt dig.

Hej Maria.

Du har Avanza Global och Avanza Zero för månads sparande. Det är allt vad vi behöver långsiktigt. Kortsiktiga pengar på sparkonto. Finns ingen anlädning att gör livet krångligt. Lycka till.

Mvh.jack