Ska sätta upp ett månadssparande i Avanza men ser en del fonder kan handlas för 50kr och en del 100 kr minimum. Jag tänkte då sätta upp jag köper varje månad för 50 kr i berörda fonder och varannan månad i den med 100 kr min.
Går detta att sätta upp på Avanza? Eller har Nordnet den funktionen? Det är till ett barnspar.
Om det går så är det någon som vet hur man praktiskt gör. Eller om det inte går, kan man då ha två oberoende månadssparande mot samma konto. Ett som köper varje månad och det andra varannan månad.
Hej, jag vet inte någon funktion i Avanza eller Nordnet där du på förhand kan ställa in att det skall månadssparas varannan månad.
Enklaste som jag direkt kommer på är att du lägger upp ett månadssparande som skall ske varje månad på avanza men att du efter en lyckad dragning då sätter “hoppa över nästa överföring”
Då sker nästa fondköp två månader senare och efter det får du göra om proceduren.
I det fallet så hade jag lagt ett månadssparande i de fonder som går (50 kr) och sedan manuellt byta till den/de med ”för hög” minimum nivå en gång om året. Det räcker gott och väl och för att hålla det enkelt.
Mig veterligen har inte Aza/NN någon funktion för varannan-månads sparande tyvärr.
Avanza Global kan man köpa för 1kr lika så alla Avanzas egna fonder. Även Avanza Auto kan köpas för 1kr. Vad är problemet ? Inte krångligt alls @JFB .
Lika så på Nordnet 100kr i en global indexfond eller Nordnet One offensiv lika smidigt det med.
Det är lika enkelt på alla banker välja billigaste global indexfond 100% 100kr minsta insättning
Man behöver inte välja 3-5 indexfonder för att det ska bli bättre för det
Jag svarate till TS bara för att göra livet så smidigt som möjligt . Så okrångligt som möjligt . Det räcker att jag krånglar till det själv i mina egna Isk haha . Nattsömnen blir knappast bättre om man gör det krångligt.
Jag månadssparar i Avanza Global åt min unge. En gång om året ombalanserar jag och köper de andra jag vill att han ska ha. Eller om han får en summa i present eller liknande, så kan jag köpa de andra fonderna med dem.
Ja tanken var att det skulle vara lika insättning och smidigt men då får man lägga på ett hantverk här. Synd det inte går att styra eller lägga på fler profiler i samma ”depå” men olika sparprofiler. Swedbank hade detta för många år sedan på sin gamla sajt där man kunde styra detta men sen har alla gränssnitt blivit så webb baserade att funktioner försvunnit.
Ganska märkligt att varken Avanza eller Nordnet har funktion för varannan månad.
Tom Länsförsäkringar som annars har mycket att önska avseende sin investeringssida har funktion för att välja vilka månader man vill investera.
Det borde vara möjligt att lägga upp flera oberoende återkommande köp med egna belopp och frekvens. Jag tror dock det bästa är att månatligen spara till ISK-kontot för att köpa dom fonder du vill mer sällan, kanske 1 gång/kvartal, när summan inte är ett problem.
Jag tror som andra säger att du gör bäst i att förenkla och bara köpa 1 fond istället, men det är ju upp till dig så klart.