Frågor kring Avanza fonder

Hej allihopa,

Jag har några frågor kring fonder. Brukar göra månadsköp på Avanza(genom portföljgenerstor och sedan välja framtid portfölj), blev ju 26-28 olika fonder med tanke på att fond rankning blir olika från månad till månad.Efter ett tag blir det så att vissa stiger och andra sjunker i värde. Mina frågor är :

-Hur ombalanserar man sådan portfölj för att hålla sig till risknivån man valt från början? Och hur ofta ska man ombalansera?

• Om man nu vill sälja delar av innehavet, finns det ett enklare sätt att sälja av tex 5% av hela portföljen istället för att sälja 5 % fond för fond(totalt 26)?

-Skulle ni rekommendera att välja Avanza Auto (tex Avanza 5 eller 6)istället med risk nivå som matchar vald portfölj ovan? Är Avanza Auto fonder index fonder?

Tack på förhand!

Oj. 26-28 fonder? Det låter krångligt att hålla reda på. De flesta på forumet kör nog 1-5 st.

Många ombalanserar en gång om året, vissa oftare, vissa mer sällan. Du kan använda typ excel för att smidigt räkna ut vad du ska sälja och köpa under ombalanseringen.

Avanza Auto får mycket lovord här, det verkar bra och är billigt. Det är dock inte bara indexfonder utan är en blandning av passivt och aktivt

3 gillningar

Tanken med deras portföljgenerator är att man ska fortsätta köpa i dom fonderna du får som förslag första gången.

1 gillning

Hej!

Det komplicerade är inte nödvändigtvis bättre än det enkla. Jag hade personligen försökt banta ner antalet fonder rejält. Om du vill ha tips på hur du kan skapa en forskningsbaserad portfölj med betydligt färre fonder än dina 26-28 - kolla in följande (om du inte redan har gjort det):

Vill du inte greja så mycket själv med portföljen är Avanza auto eller någon billig fondrobot ett alternativ.

2 gillningar