Hej alla glada!
Hade tänkt allokera mer kapital månatligen framöver i en lågrisk-portfölj för mer kortsiktiga mål, och vill ju då givetvis använda mig av RikaTillsammans-portföljen för en bra balans. Dessvärre är jag ju införstådd i courtageavgifterna associerade med lågt kapital i portföljen, varför 200 000 kr+ eller större insättningar rekommenderas.
Vore det ändå rent teoretiskt sätt “bättre” (ur ett rent matematiskt perspektiv) att investera i de billiga fonderna i RikaTillsammans-portföljen jämfört med t.e.x Lysa i en 25/75-mix? D.v.s att jag helt och håller byter guldet mot 25% allokering i Handelsbanken Realräntefond, AMF Räntefond 25%, 25% Spiltan Räntefond, samt 25% i aktiefonderna som vanligt. Eller förstörs allt för mycket av portföljteorin bakom RikaTillsammans-portföljen/Permanent Portfolio då?
Det jag rent spontant har emot Lysa är ju den extra avgiften med tanke på att det ändå handlar om en majoritet räntefonder, samt att jag inte kan vinstmaximera genom att placera de korta räntefonderna i en AF-depå…
Mvh,
Mathias