Mellanriskhink och pension

Hej!

Jag är 41 år och har precis tagit tag i min ekonomi och ett individuellt pensionssparande. Har lite panik.

Jag är sambo och har ett barn. Bor i hyreslägenhet. Äger ingenting och har inga skulder utom mitt csn på ca 100 000 kr.

Tjänar 25 000 kr netto och har börjat spara 10 000 kr /månad.

Har en bufferthink på 50 000 kr.

Hur ska jag göra?

Börja fylla på mellanriskhinken med 5000 kr och 5000 kr i pension till passiva hinken eller lägga 10 000 i mellanriskhinken?

Tacksam för svar och förslag på hur jag ska tänka.

Vänliga hälsningar

A

Jag hade lagt 5000 i vardera hink, kanske ännu mer i passiva beroende på vad du tänkt dig för utgifter i framtiden med avseende på boende, resor och bil. Anledningen att jag lagt så pass mycket i passiva hinken är att du bor i hyreslägenhet och då har man inte några jättestora plötsliga utgifter. Det jag ser att man har mellanriskhinken till är just bil, renoveringar i lägenhet/hus, kanske större resor planerade flera år framåt i tiden. Har man inte dessa utgifter så ser jag inga större behov av en jättestor mellanriskhink.

Fast mellanrisken ska även kunna betala dig om du skulle bli arbetslös i några år framöver, detta då du inte ska behöva plocka från din passiva hink om något sådant skulle ske.