När bestäms X-dag och utbetalningsdatum?

Hoppas någon kan undervisa mig om hur det funkar med x-dag och utbetalningsdatum.

Jag har ett ISK-konto hos Avanza och just nu är det rapportsäsong. För i princip alla bolag som jag äger aktier i så dyker det i samband med rapporten upp information om “Nästa utdelning” och “Datum nästa utdelning”.

Men för mina SKF-aktier där rapporten kom den 30 jan (med föreslagen utdelning på 7,75) så synd det ingen information i Avanza om nästa utdelning.

Jag gissar att det har att göra med att det kanske bara är föreslaget och inte beslutat? När sker det i så fall? Jag är nyfiken eftersom det för alla andra bolag som jag äger aktier i och som har lämnat rapport finns information om nästa utdelning.

Tack på förhand!

Årsmötet som beslutar om utdelning. Fram tills dess är det ett förslag. För stora bolag brukar de gå igenom.

Sen lägger Avanza och andra bolag till informationen manuellt eller köper data från någon annan som lägger in manuellt i deras databaser. Så sådant kan ibland ta tid.

1 gillning

Tror det blir dagen efter delårsrapporten dvs 22/4

1 gillning

Hej,

Tror det är ett tillfälligt problem att du inte ser utdelningsprognosen. Jag hade samma problem med en extrautdelning som inte kom med i kalendern på nordnet, medans alla andra trillade in i kalendern dagen efter prognos. Jag har för mig att det felet låg kvar någon månad.

Som andra skrev så är det bara en föreslagen utdelning fram till årsstämman, då man röstar igenom förslaget (eller ett motförslag). Blir alltid styrelsens förslag såvida inte det händer något extremt på börsen eller att det finns rn storägare som vill något helt annat och inte sitter med i styrelsen.

Utgå ifrån att infon om rapporten stämmer, och kanske skicka ett meddelande till avanza…