NASDAQ OMX Stockholm Benchmark Cp GR SEK

Hej ,

Har letat runt på nätet om hur NASDAQ OMX Stockholm Benchmark Cp GR SEK index är uppbyggt , Någon som kan hjälpa mig att förklara detta ?

Tack på förhand.

Hej Linus,

Vad är det du vill ha förklarat om indexet? :slight_smile:

Här är en länk till det som förklarar det mesta iaf! :slight_smile:

Hejsan Robin ,

Jag håller på att se över mina fonder på Swedbank ,

Och har en fond där som heter Swedbank Robur Access Sverige A . Om jag förstår fonden rätt så är det en indexfond som följer indexet som jag frågar på .

Hur väljer indexet ut sina innehav , och är det ett bra index att följa ?

Tack på förhand .

Ja, det gör den.

Det är en helt okej fond till en hyfsat låg avgift, finns fonder med lägre avgift men är inte ett ”rån” till fond iaf!:smiley:

Index skapas för att oftast följa en viss börs, marknad eller bransch. Sedan väljer bolaget som skapar indexet om det ska vara ett index som är marknadsviktat eller att alla bolag ska ha samma vikt.
Du kan läsa mer om vad för typ av index det finns här :slightly_smiling_face:

Är absolut inget fel på det indexet!

1 gillning