Nybörjare portfölj, tankar och tips

Tjabba.
Är ny inom ämnet, har precis börjat investera och är i 25 års åldern.
Tänker ha ett räntekonto bredvid där man kan ha buffert bara.
Utgå från att jag börjar från 0kr.
Inkomst ca 30 i mån.
Har precis börjat läsa böcker för att få en bredare kunskap.
Just nu ser min portfölj ut såhär, startar för 2 veckor sedan så vill gärna få tips, trix och feedback.
Något som ska plockas bort?
Tanke är långsiktigt sparande, därför högre risk.
Just nu började jag i en fondrobot för komma igång.
Tankar om portföljen just nu så skulle jag bli väldigt tacksam, gärna lite feedback på hur man kan tänka om något är fel osv.
Men även är det bättre att köpa/fylla på 1 gång i månaden eller sprida ut kanske 2-3 gånger med samma kapital.
Allt uppskattas!!
Tips på böcker, poddar etc är också tacksamt😃

Varför inte bara stanna i din fondrobot? Kommer säkerligen på lång sikt ge dig bättre resultat - man slipper alla beslut att ta som människa och då risker för beteendemisstag.

1 gillning

Tanken är att stanna där och hålla igång den.
Ville mest ha feedback på hur den såg ut, är där för mycket av någonting kontra för lite av något annat.
Några som är där i onödan eller finns där andra som är bättre osv osv.
Tanken är inte att slänga bort denna utan ska fortsätta spara/investera.
Men gärna tankar om hur den ser ut då jag just nu inte är särskilt insatt men vill gärna bli och håller på att bli bättre.

Jag personligen hade plockat bort swedbank robur technology samt plockat bort alla sverige fonder som du har och bara bytat dessa till plus alla bolag.

Du menar att ta bort alla små inom Sverige och robur, och istället investerat dem i LF, AMF, Avanza Emerging & storebrand?
Förstår jag dig rätt då?
Har ingen avgift för inte inverterat 50k än.

Ja i princip, men inte riktigt jag hade hellre haft min sverige innehav i plus allabolag (Vilket också är en fond som bara fokuserar på svenska marknaden, men den täcker hela!)

Tänk dig 70% global
10% EM
10% Sverige
10% globala småbolag

Tack för din feedback, byta ut de flertalet svenska fonderna mot Plus Alla bolag Sverige index istället.
Behålla LF, AMF Samt Avanza Emerging?