Atlas Copco blir av med en aktie nu på OMX30 i juli, vad tror ni ersätter? EQT, Epiroc, SSAB eller någon annan?
Förändringarna öppnar dörren för nya medlemmar samtidigt som flera långvariga aktörer tvingas lämna.
EQT, Epiroc, Addtech, Lifco och Indutrade väntas ta plats i indexet, medan Electrolux, SKF, Getinge, Kinnevik ,SBB och Sinch ser ut att åka ut, enligt Dagens Industris analys.
Omstruktureringarna skapar även en markant viktförändring för flera bolag. Atlas Copco, vars B-aktie försvinner från indexet, kan få se sin totala vikt krympa från 12,7 till 7,6 procent.
Även H&M påverkas negativt då bolagets låga free float leder till en viktminskning från 3,5 till 1,4 procent.
Fråga: Påverkar detta Avanza Zero också? Förvirrande att fonden följer SIX30RX istället för OMXS30…
Jättebra tycker jag med lite mer diversifiering.
Tänk på att ungefär 15% av Investor utgörs av Atlas Copco med, och Investor är 10% av OMX30. Så det är ju ytterligare 1,5.% Atlas dolt i index.
Jag ska dricka champagne när SBB åker ut, det är sällan jag önskar bort ett bolag från en fond så mycket som det gambling-med-höga-lån-ljugande-politiker-bolaget.
Hehe, fjärde mest ägda aktien på Avanza.
Alla kanske inte håller med om din beskrivning