Pension - sitta lugnt eller ändra

Hej alla!
Har hängt runt i forumet en tid och inspirerats av den stora kompetensen som finns här.

Nu har jag tagit mod till mig att lägga ut mitt pensions läge/situation. Tar mer än gärna råd på om jag ska ändra något i mina valbara fonder eller om det ser ok ut.

Förutsättningar. 53 år gammal, ITP1, Lön ca: 70k + ev. bonus på 120k samt siktar på medel risk.

Tusen tack på förhand!:pray:

Om du siktar på “medelrisk”, varför ens hålla på och försöka krångla med egna val med ökad risk på aktiedelen (för att att försöka få bättre medelrisk?) istället för att bara köra AP7 Såfa?

4 gillningar

Jag hade personligen bytt till AP7-såfa som automatiskt justerar risken i takt med att du blir äldre :slightly_smiling_face: Den är dessutom väldigt bred och billig och ersätter de fonder du redan har på ett bra sätt.

3 gillningar

Hej. Är ny här på RT och har börjat sätta mig in i diskussioner och alla tips. @Jiha ser att du har flera olika försäkringar i olika bolag. Det hade jag också förut men Jag har flyttat in all tjänstepension i ett och samma bolag. rätt eller fel vet jag inte!? I detta fall SPP då företaget jag arbetar åt har bra avtal med dem. Lättare att hålla koll på försäkringarna då och kan vara fördel när de ska börja betalas ut. Jag nu 57år så det är dags o börja tänka på sådant :slight_smile:

2 gillningar

Om du inte har tänkt gå i pension vid 55 år så tycker jag du har för hög andel räntefonder. Jag hade placerat dem i global indexfond (t ex den du har) och ökat på den delen när jag närmade mig 60 (eller vilken pensionsålder du nu siktar på).

4 gillningar

Tack Bengt! Hade det så tills för ca 2 år sedan när jag ville säkra lite mer i oroliga tider. Kanske var lite :baby_chick:. Siktar på att jobba så länge än och då är det ju många år kvar.
Lutar nog åt att ändra lite.

2 gillningar