Pension

Hej Jan, först vill jag säga, bra jobbat!

Det betyder mycket för mig som inte är insatt och inte följer de faktorer som påverkar upp och nedgångar. Jag löneväxlar 6 000 per månad och är privatanställd tjänsteman.

Jag skulle vilja vara mycket mer aktiv med mina val av pensionsfonder, jag byter idag fond/fonder en gg per månad men skulle vilja göra det oftare, problemet är att jag dels inte vet vilken fondkurs som gäller (är det när jag klickar på sälj eller är det när de faktiskt sälj, vilket ju kan vara flera dagar efter utfört fondbyte)? Jag har Skandia för löneväxling som exempel. Större delen av min tjänstepension har jag till en storbank och deras utbud av fonder är i mitt tycke undermåligt.

Så hur kan jag bli mer aktiv, jag har idag uteslutande aktiefonder (är 50år) och majoriteten är globalfonder men även fördelning ny teknik, Ryssland/Thailand etc. mitt mål/förhoppning är 7% avkastning per år.

Jag skulle gärna göra förändringar varje vecka om det finns behov.
Innebär det kostnader för mig att göra byten, inget jag funderat så mycket på hittills.

Ska jag gå åt globala barnportföljen hållet eller anser du att det är dags att titta lite på bland/räntefonder?