Jag är 66 år och jag vill placera mitt sparkapital på ett klokt sätt. På nätet har jag läst mig till att det kan vara klokt att placera ex. 70 % på ett fasträntekonto med en ränta på 1,25 % och resten i räntefonder.
Men är det så klokt att placera i räntefonder i dessa tider med låg ränta?
Jag har sett Rika tillsammans film om nybörjarportföljen men eftersom det blir svårt att ha ett månatligt sparande är det kanske inte något för mig?
Ser inget behov av månadssparande för att använda nybörjarportföljen. Den beskrivs som ett alternativ i stay rich-fasen. Däremot bör du bara ha pengar där som du inte tänkt använda på minst 5-6 års sikt.
Tror att det kan finnas en poäng att skapa 3 separata portföljer typ år 1-5 år 6-10 och år 11 och framåt och ha lite olika uppbyggnad på dessa, sen får man inte glömma att obalanserad och justera varje år. Antingen inom resp portfölj eller hålla åren intakt och flytta pengar mellan portföljerna, svårare om de ligger i pensionsförsäkringar.
Det är en bra idé att se på hela dina situation när du väljer allokering. Om du har mycket pengar kan det vara en idé att ta hjälp av finansiell rådgivare.