Som man av mitt ord har jag nu varit på min lokala Coop och vägt ett antal pollypåsar. Se bild nedan. Ignorera färdigklyftade ananasen… Den är onödigt dyr, men köptes på förslag av den höggravida där hemma, som får som hon vill. Pris på ananas åsido.
Pollypåsarna vägde alla 204 och 206g. Vägde en polly mjölkchoklad som vägde 204. Polly ”bilar” vägde 156, men påstod 150 på påsen. Alltså ingen kul skandal.
Jag har dessvärre ingen matvåg, eller våg överhuvudtaget hemma, att göra ytterligare mätning, men påsen i sig väger nog bara ett par, tre gram.
Vägde påsarna oöppnade på grönsaksvågen hos Coop.
Du får se till att dela affilatelänken då så att du kan berätta hur mycket extra som sålts åt Cloetta.
Jag bodde förövrigt i Ljungsbro (Cloettas hemstad)som parvel, studiebesöket när vi gick i första klass innebar att saften hälldes ut (ingen saft på lunchen) och ledsna kids. Men inga problem att få 10-15 kr var att handla för i fabriksbutiken när vi skulle gå hem för dagen!
Och där lärde jag mig att marknaden (eller skolfröken) inte var rationell.
Kan också vara en konspiration där Cloetta säljer för små påsar i maskopi med matvarubutikerna som kalibrerar sina vågar 10% för högt! Du är den enda som använt din egen oberoende våg och därmed upptäckt bedrägeriet.
Jag kontrollerade faktiskt grönsaksvågen på ICA. Jag har i min ryggsäck en powerbank som jag vet väger exakt 234 gram. Så jag vägde den också och vågen fick godkänt.
Jag brukar inte så sällan kontrollväga varor - speciellt de som jag “tycker“ väger för lite. Men men få undantag väger varor mer än den nominella vikten, villket är rimligt då leverantören/butiken inte vill riskera att kunderna börjar misstro varornas viktuppgifter-
Jag har kvar några gamla 1-kronorsmynt med kungen på, för att kontrollera nogrannheten på vågar. Dom ska väga exakt 7,0 gram / styck. (Det var viktigt att veta när man var falskmyntare i ungdomen och ville spela billig flipper på ungdomsgården med sina hemgjutna “mynt”. Förhoppningsvis preskriberat nu när man “outar” sig.)
Uppenbar tanke först nu; viktangivelsen tänker vi nog alla är det som går att konsumera.
Så vad väger emballaget för en Polly påse? Enligt Claude 5-10g. Skulle dina barn kunna offra sig för forskningen och äta upp innehållet så vi kan få höra om det stämmer?