Polly-undersökning

Oj, så där har jag aldrig känd för någon godis i vuxen ålder. Det är bara att gratulera!

Haha, jag är bara glad det är godis och inte sprit, cigg eller värre :zany_face:

2 gillningar

Jag lägger tråden på minnet och ska väga ett tiotal påsar nästa gång jag är och handlar! :grin:
Crowdsourcad datainsamling! :saluting_face:

3 gillningar

Som man av mitt ord har jag nu varit på min lokala Coop och vägt ett antal pollypåsar. Se bild nedan. Ignorera färdigklyftade ananasen… Den är onödigt dyr, men köptes på förslag av den höggravida där hemma, som får som hon vill. Pris på ananas åsido.

Pollypåsarna vägde alla 204 och 206g. Vägde en polly mjölkchoklad som vägde 204. Polly ”bilar” vägde 156, men påstod 150 på påsen. Alltså ingen kul skandal. :frowning:

Bara en originalpåse följde med hem. Säkert inte ätit polly på över 15 år. Håller måttet bra.

7 gillningar

Vad väger materialet i påsen? Handlar det om enstaka gram eller tiotals?

@MKsthlm @Rajraj @DavidtheDoom

Jag har dessvärre ingen matvåg, eller våg överhuvudtaget hemma, att göra ytterligare mätning, men påsen i sig väger nog bara ett par, tre gram.
Vägde påsarna oöppnade på grönsaksvågen hos Coop.

3 gillningar

Mindre än ett gram enligt min köksvåg.
Ja, jag vägde tio påsar men lade bara tillbaka nio i hyllan. En fick följa med hem.

EDIT: Har nu vägt den tomma påsen på en bättre och noggrannare våg: 2,9 gram.

4 gillningar

Jag känner att jag kokar ned detta experiment till 2 lika rimliga lösningar:

  1. Gud kände att han behövde hjälpa mig i min deff och tog bort några extra kalorier ur min diet

  2. Min lokala Ica öppnar påsarna, plockar ur några bitar och lägger i sin lösviktsbytta, återförsluter sedan påsarna med sina industriverktyg.

Men vilket engagemang, det är så man blir tårögd :sob::laughing:

Det tredje alternativet är att jag egentligen jobbar på Cloetta och ville öka försäljningen lite :money_mouth_face:

19 gillningar

Du får se till att dela affilatelänken då så att du kan berätta hur mycket extra som sålts åt Cloetta.

Jag bodde förövrigt i Ljungsbro (Cloettas hemstad)som parvel, studiebesöket när vi gick i första klass innebar att saften hälldes ut (ingen saft på lunchen) och ledsna kids. Men inga problem att få 10-15 kr var att handla för i fabriksbutiken när vi skulle gå hem för dagen! :sweat_smile:

Och där lärde jag mig att marknaden (eller skolfröken) inte var rationell. :grin:

Kan också vara en konspiration där Cloetta säljer för små påsar i maskopi med matvarubutikerna som kalibrerar sina vågar 10% för högt! Du är den enda som använt din egen oberoende våg och därmed upptäckt bedrägeriet.

6 gillningar

Jag kontrollerade faktiskt grönsaksvågen på ICA. Jag har i min ryggsäck en powerbank som jag vet väger exakt 234 gram. Så jag vägde den också och vågen fick godkänt.

16 gillningar

Jag brukar inte så sällan kontrollväga varor - speciellt de som jag “tycker“ väger för lite. Men men få undantag väger varor mer än den nominella vikten, villket är rimligt då leverantören/butiken inte vill riskera att kunderna börjar misstro varornas viktuppgifter-

2 gillningar

Tack för din insatts! Några noterbara undantag till det?

Hittade en påse polly mjölkchoklad som jag lyckats gömma undan från barnen, påsen vägde in på 204g! (Ja, jag ska torka av spisen….)

3 gillningar

Jag har kvar några gamla 1-kronorsmynt med kungen på, för att kontrollera nogrannheten på vågar. Dom ska väga exakt 7,0 gram / styck. (Det var viktigt att veta när man var falskmyntare i ungdomen och ville spela billig flipper på ungdomsgården med sina hemgjutna “mynt”. Förhoppningsvis preskriberat nu när man “outar” sig.)

2 gillningar

Var det verkligen billigare och enklare att “trycka” egna enkronor än att köra med riktiga?

Hmm.

Uppenbar tanke först nu; viktangivelsen tänker vi nog alla är det som går att konsumera.

Så vad väger emballaget för en Polly påse? Enligt Claude 5-10g. Skulle dina barn kunna offra sig för forskningen och äta upp innehållet så vi kan få höra om det stämmer?

Vi får se på lördag vad vi kan få till - för forskningens skull!

1 gillning

Enligt EU-regler (när det står “200g e” som det väl oftast gör) är det netto utan emballage och det ska vara minst angiven mängd i genomsnitt.

1 gillning

Det är inte mer än rätt att just du hittat till tråden.

:candy: :chocolate_bar: :lollipop:

2 gillningar