Jag är inte den som klagar och reklamerar saker, även när jag har rimlig rätt att göra det, jag orkar helt ärligt inte bry mig.
Men, häromdagen hade jag 2 Polly-påsar hemma, och eftersom jag loggar all mat så vägde jag det jag hällde över i skålen, jag skulle ha en halv påse, 100g. Men när vågen stod på 100g kändes det som att det knappt var något kvar i påsen, så hällde över hela påsen.
På påsen står det 200g men innehållet var 177g i ena påsen och 178g i den andra påsen. Mest förvirrad så försökte jag på nytt, nollställde vågen, vägde andra saker. Allt annat vägde som det skulle men båda Polly-påsarna vägde påtagligt för lite.
Så jag skrev ett mail till Cloetta. Inte för att få tillbaka några kronor, utan mest som allmän fråga. Tänkte att de ändrat storleken till 180g och missat att ändra texten på påsarna.
De menar att de har tre (3!) kontrollfunktioner för att vikten ska stämma innan påsar säljs. De kan inte hitta någonstans att fel vikt sålts. De menar dessutom att kontakt med fabriken tagits och där framgår det att referenspåsarna vägt över 200g vid försäljning.
Så nu uppmaningen: Kan inte alla som har en Polly-påse hemma väga den?
Jag är bara nyfiken. Har jag missat någon fysiklektion i skolan som förklarar hur vikten kan gå upp i rök? De hade olika batchnr, var inte uttorkade, hade nästan 1 år kvar till bästföre-datumet.
Tanken slog mig. Men sen såg jag för mitt inre hur jag står på min lokala Ica med en famn av Polly framför lösvikts-vågen och tyckte inte det kändes lockande.
Hoppas du bara gör detta med plastade grönt. Att fingra på grönt/frukt man inte köper är ett oskick…
För att kunna kalla det optimalt måste man också förstå tiden det tar dig att göra detta. Skulle tro det är en förlustaffär. Gissar du vinner några enstaka % som mest. För en gurka på 20 sek innebär det kanske 1 sek. Om det tar dig säg 1 minut att göra innebär det ca 60 sek per timme. Det var min timpeng på mitt första sommarjobb som 16 åring för 25 år sen… Nej det här behöver nog någon annan motivation än pengar för att hålla. Och för varje vara du köper så får två andra personer köpa vad du hållt i dina händer.
Någon medarbetare kanske tagit spontant initiativ till extra stickprov?
Om du jobbat på en godisfabrik och klockan närmar sig 16… du börjar slumra in. Eller 13.30 när paltkoman kickar in… är det inte nära till hands att peta i sig några bitar? Har man kommit undan med det en gång sätts det snabbt i system. Och ärligt talat; det var väl därför man sökte sig till branschen från början? Och nu kan man inte sluta. Golden handcuffs.
Men det är klart de inte går igenom sådant på fysiklektioner.
(Förutsätter då att de har ett band med 200g portioner som långsamt passerar en lågavlönad inspektör med hemligt sötsug - men det kanske är en sluten fabrik där allt förpackas och kontrollvägs automatiskt innan påsarna försluts? Vem vet?)
Skulle då ha tagit 1 bit ur varje hög, inte 10 ur samma.
Har en bekant som jobbade i Marabous fabrik, förvisso på 70-talet, men då fick alla anställda äta så mycket de ville. Rimligen för de vet att folk kommer att göra det oavsett, och rimligen för att alla slutar efter ett tag. Hen har aldrig ätit Marabou efter det.
Jag var nyss och handlade i min lokala ICA-butik. När jag närmade mig kassan och såg Polly-påsarna i godisavdelningen, kom jag att tänka på denna tråd. Så jag gjorde just detta; tog tio 200-grams påsar Polly och gick tillbaka till grönsaksvågen, för att hjälpa @MKsthlm med datainsamlingen. De vägde i genomsnitt 206 gram, ingen under 200. Ingen viktminskning här i alla fall.
Räknade du antalet godisar? Det hade varit intressant att jämföra snittvikten mot vad det bör vara. Om den låga vikten primärt beror på lägre snittvikt per godisbit finns det lite olika förklaringar att välja på och de kan ju även samverka medan om det huvudsakligen beror på för få bitar är det mer entydigt en brist i kvalitetskontroller vid produktion.
Edit: sen kan det ju vara vågen. Du nollställde och testade annat, men gjorde du en ny kontroll av godiset efter att du nollställt?
Polly är en av de sorter jag lätt trycker i mig. Skulle inte förvåna mig om det var jag som lyckats suga i mig direkt från fabrikslinan även fast jag bor i annat land… så goda är Polly!