Privat pensionssparande. Bäst sätt?

Jag har tänkt börja med ett privat pensionssparande, men undrar vilka bra sätt det finns.

Har sparat med Nordnet några år och nyligen börjat med Lysa, med en tidshorisont på 5-10 år.

Hittar inte så mycket hur bästa sätt att pensionsspara. Kommer upp exempelvis Folksam eller på via bank.

Eller är det bäst att ha ett separat konto på t.ex Lysa och pensionsspara där?

Uppskattar hjälp kring frågan, känner lite förvirring. Är 30 år.

Själv har jag ett eget konto på Avanza där jag månadssparar 500kr i globala barnportföljen (typ). Lysa med 100 % aktier funkar också :slight_smile:

För mig är det viktigaste att jag satte upp ett konto som jag aldrig får röra, och det ska gärna dras så lite pengar så jag aldrig ens slutar månadsspara där oavsett vad som händer.

Antingen fondrobot, t.ex Lysa som du redan har. Sätt igång en portfölj med 100% aktier på Lysa så har du ett väldigt bra sparande långsiktigt för pension.

Annars ett ISK på t.ex Nordnet eller Avanza med en global indexfond. Kolla in Basportföljen på forumet.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek

ISK (ev. KF) ska du ha för allt nysparsnde i aktiefonder.

Andra kontoformer typ IPS och liknande är dåliga i skattesynpunkt idag.

Ja, lite samma upplägg som jag tänkt ha :slightly_smiling_face:

Tänkte börja med 500 i månaden.

Funderade på att öppna upp ett sparande via Opti (eller annan fondrobot) med 100% aktier.

Så att det är också är “helt skilt” från mitt andra sparande på Lysa och Nordnet.

Observera att du också kan ha flera konton på t ex Lysa eller Nordnet. På det viset kan du hålla pensionspengarna åtskilda utan att behöva krångla till det med ytterligare ett sparinstitut.

1 gillning