Räntefond eller kontant för pengar som behövs om ett år?

Skulle ni i nuläget välja en räntefond eller kontant för pengar som behövs om ett år? Om räntefond, i så fall vilken?

Har en ärvd pensionsförsäkring som betalas ut under fem år till. Jag har lagt allt som inte Avanza har låst för utbetalning under detta år i några aktiefonder och en liten del i en Swedbanks generationsfond 50. Allt i generationsfonden är i stort sett räntor. Det som ligger i generations/räntefonden är kapitalet som måste finnas som kontanter i augusti 2021 för utbetalning och som därför måste vara lite mer skyddat till dess.

Funderar nu på om det finns en bättre räntefond eller om jag kanske borde ha kapitalet för 2021 redan nu som kontanter. Även en räntefond verkar ju vara en risk i dagsläget.

Jag skulle rekommenderat att du lägger det på ett sparkonto.

Anledningen är att om du vill ha säkra räntor så är det korta statsobligationer som gäller. Dessa har ingen förväntad positiv avkastning i dagsläget. I en fond så skulle du då alltså betala delvis avgiften för fonden men även avgift för att ha pengarna på ett ISK.

Det finns räntefonder som kan leverera några procents avkastning. Men de gör detta genom mycket mer riskabla obligationer: Företagsobligationer. I högräntefonder så kan det till och med finnas skräpobligationer. På ett års sikt är det definitivt inte värt ur risk/reward i min mening. Du har en potentiell uppsida på några procent, men risken på kort sikt är mycket högre.

Tack för svar.

Pengarna ligger som sagt i en pensionsförsäkring och är låsta till det kontot. Avanza ansvarar för utbetalning. Det kapital som inte Avanza har lagt undan för utbetalning under detta år kan jag förfoga över fritt, dvs. t.ex. investera i fonder eller låta ligga oinvesterade på kontot. Jag kan alltså inte flytta pengarna till något annat konto.

Det är alltså den ungefärliga summan för nästa års utbetalning jag inte vill riskera genom placering i aktiefonder. Då får jag helt enkelt låta dem stå oinvesterade på kontot tills nästa år. Resterande kapital har jag riskerat lite genom att ha dem investerade i några indexfonder. Tänker att vi nog ska klara detta med pandemin och de har redan gett lite avkastning sedan i våras.

Blir som du säger MartinP att låta summan ligga oinvesterad då du inte har möjlighet att flytta den.