Räntefonder

Hej! Har en fråga angående ”Globala Barnportföljen”. Är de sista 10% med räntefonder verkligen så avgörande? Har tänkt spara till mina barn som nu är 4 och 1 år. Sparandet skall vara tills de fyller 18-21 (flyttar hemifrån).

Tack för en väldigt välformulerad och informativ sida/pod. Mycket trevligt!

Mvh Linus

Hej Linus!

Dom finns där för att ha en liten ”krockkudde” om börsen skulle gå ned, då kan man lägga över från räntedelen till aktiedelen för att balansera upp det.

Jag kör däremot 100% aktiefonder i en portfölj med sparhorisonten över 10 år.

Du får bestämma helt själv om du vill ha en krockkudde eller inte, inget är fel!

Jag undra om man ska ha räntefonder isk när man betalar skatt på hela beloppet det blir en förlust

En förlust blir det inte. För 2019 antas det att man gör en schablonvinst i sitt ISK på ca 1,5% och då betalar man 30% skatt på det, alltså knappt 0,5%. Jag har inte räknat efter i alla fonderna men det är sannolikt att de tillsammans ger mer än 0,5% så något slags vinst gör du. Du får kanske STÖRRE vinst i en fonddepå eftersom skatten troligen blir lägre där. Om du vill så kan du strunta i räntefonderna helt eller sätta dem i en depå istället, ditt val!