Ränta på ränta kalkylator

Hm, tur att det inte finns några dumma frågor, då jag inte riktigt greppar ränta på ränta kalkylatorn. Förstår hur jag ska fylla i siffrorna, men är det något som sköter sig själv eller måste jag göra något aktivt mer än att månadsspara i min fondportfölj? Är ny i denna bransch och försöker läsa allt jag kan.

Fråga nr 2: Sparar enligt ditt råd 60 räntor och 40 aktiefonder (är drygt 60 år). Ska spara 4-5 år. Sparar 10000/mån. Enligt kalkylatorn ser det väldigt positivt ut. Är 8 % avkastning en norm också om man har mer räntefonder? (Ger ju mer med aktiefonder har jag förstått?) Tar gärna en återkoppling på mina fondval.

länsförsäkringar global indexnära 15%, spp aktiefond global15%, spiltan aktiefond investmentbolag5%, länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 5%, spiltan räntefond sverige 30 %, swedbank robur penningmarn. 15 %, amf räntefond lång 15 %

Tack på förhand!

Räntefonder ger kanske historiskt 4 % men för närvarande ger de nästan ingenting. Riksbanken har ju till och med minusränta! Roburs räntefond kan inte ge mycket.

Personligen föredrar jag LF före SPP och hade sparat mer i Spiltanfonden. Fördelningen ränta och aktier beror helt på vilken risknivå du vill ha. Jag har själv lite mer aktier. Obs! Högst personliga synpunkter.