Rebalansera till indexfonder, bra eller dålig timing?

Hej hej, jag sitter med en del pengar investerade i högriskfonder och lite aktier som inköptes för 3-5 år sedan innan frontalloben var fullt utvecklad men känner nu att jag hellre vill flytta över hela fonddelen av mitt sparande till Indexfonder (tittar på att använda Lysa). Dock så känns det lite olyckligt att ta det initiativet just nu, efter en nedgång på börsen. Finns det någon mening med att avvakta eller är det bästa att bara riva av plåstret och så fort som möjligt få en portfölj som jag är bekvämare med?

I grunden nej. Vad som är gjort är gjort, frågan är vad du tror är bäst på sikt? Säljer du nu och köper fonder du tror mer på idag så har ju även index fonderna gått ner. Du köper och säljer på samma marknad vilket gör att göra det idag eller imorgon påverkar inte. Om du nu inte köpt specifika branschfonder som kraschat totalt och du har en stark tilltro till snabb återhämtning, så hade jag gjort flytten. Se det som att du får ett bra ingångsläge i de fonderna du vill äga på lång sikt istället för att du inte maximerar vinsten i det du säjer

4 gillningar