Bör jag byta fonder nu?

Hej.
Jag har en massa dumma fonder som jag inte längre vill ha. Bla har jag sparat många år i Avansa Zero och för övrigt är det bara helt rörigt i min portfölj. Jag har nu förstått att en person som jag helst ska spara i någon global indexfond och eller mha fondrobot.

Min fråga är hur jag ska gå tillväga för att byta sparande?

Finns det något jag ska tänka på när jag säljer av?

Är det verkligen läge att göra det nu idag eller bör jag vänta lite?

Kan jag med gott samvete använda mig av rebalansera knappen på Avansa?

Jag vill lixom inte göra något fel som jag kommer att få ångra pga okunskap/dumhet.

Planen är att lägga över alla mina besparingar ca 500 000kr på Länsförsäkringar Global och Lysa fondrobot.

Jag skulle bli jättetacksam för input, och ny kunskap som gör att jag vågar trycka på knappen sälj av/byt fond.

2 gillningar

Jag skulle gjort det nu. Tyvärr så kan börsen alltid gå upp eller ner kraftigt, även om det just nu är extra rörigt.

Alternativet är att vänta 4-5 år, men med tanke på att vi bara senaste fem åren haft pandemi, anfallskrig i Europa och att USA valt en president som beter sig oförutsägbart. Så kan egentligen vad som helst hända kommande 10 år.

Kan tänka mig att denna period av tullpaus ändå gör att marknaden är någorlunda lugn.

Men som alla andra, så gissar jag bara. Så du får försöka väga in för och nackdelar och ta ett beslut. Jag var i en liknande sits under dippen 2022, jag valde ändå att sälja av en sämre placering och köpa bättre.

Ett alternativ för att minska ångesten med att trycka på sälj/köpknappen kan ju vara att sprida ut bytet på flera tillfällen över tid. Det finns ju inget som säger att du behöver välja mellan att göra hela bytet med detsamma eller att vänta x antal år med hela beloppet. Bara att bestämma sig för hur många tillfällen man vill sprida ut bytet på och över hur lång tid. Något som bör kännas bekvämt/rimligt/överkomligt för ens egen situation. Det skulle kunna vara två tillfällen eller fem-tio tillfällen, ett år eller fem år beroende på. Jämför DCA (Dollar Cost Averaging) eller månadssparande. Nackdelen med att sprida ut bytet på flera tillfällen kan ju vara t.ex. högre avgifter i form av courtage, men där får man väl försöka hitta någon rimlig avvägning mot fördelarna.

Ja, så skulle jag göra och så har jag gjort, typ flytta 10% i taget, så svider det inte så mycket om börsen råkar ta ett glädjeskutt just den dagen som man ligger utanför. Däremot ser jag ingen bra anledning att sprida ut det över längre tid än den tid det tar att göra överföringarna – den bästa tiden att byta från sämre fonder till bättre är så snart som möjligt.

1 gillning

Jag kan bara svara för mig och mitt agerande. Jag lade över allt i goldfonder och har tagit tillbaka min korta förlust i både ISK och ppm, dock var jag ganska snabb på knappen efter att Tru.p valdes och jag gick från lf globala och robur techno så jag kanske är lite “spelgalen” med mina småpengar i sammanhanget på RT-forumet. +130k på ISK och ~1385k på ppm