Sälja av enskilda aktier nu och övergå helt till indexsparande eller vänta?

Vad är smartast. Sälja av aktier nu när det är nedgång för att flytta till global indexfond/Lysa eller avvakta o sälja av aktierna i ett bra börsklimat o där efter flytta över till passivt sparande? Upplever att enskilda aktier har en tendens att gå upp snabbare vid börsuppgångar än fonder. Ligger plus några 100% på vissa aktier idag trots kraftiga nedgångar medans vissa bolag ligger minus som mest med 30%.

Ingen vet om nedgången snart är klar eller just börjat. Kanske sälja av i omgångar? Så du slipper oroa dig om du sålde vid rätt tillfälle.

Och ett litet grattis att du kommit fram till att indexfond/Lysa är rätt väg att gå :slight_smile: :+1:

3 gillningar

Jag gjorde samma sak nyss, bytte aktier mot index-fonder. Aktierna hade inte gått dåligt utan ganska likt index (mycket svenska “tråkiga” företag enligt Aktiestinsens strategi) så egentligen var det inget större fel på min portfölj. Men diversifiering är ju bra så därav skiftet. Jag tänkte att det kvittade när jag gjorde bytet, aktierna och fonderna gick ju upp och ner ungefär lika.

2 gillningar

Menar du att du bytte svenska aktier mot svenska indexfonder?

1 gillning

Hälften svenska och hälften globala.

Om det gäller defensiva eller “tråkiga” aktier så är det väl en bra tid nu att gå över till indexsparande. Möjligen kunde valutasituationen vara bättre men aktierna har ju iallafall generellt gått ganska bra. Har man tillväxtaktier verkar det mindre smart att växla nu.

1 gillning

Timing är svårt och jobbigt mentalt. Det är väldigt få som lyckas sälja på toppen och köpa på botten. Bestäm dig vad du vill ha på lite sikt, och sprid dina sälj och köp rimligt i tiden, så du inte riskerar att sitta med allt i slantar den dan det kommer en uppgång. Och om man ska följa fyra hinkars princip, så hör aktier hemma i lekhinken, högst 10%. Behåll de du gillar och vill följa, om du nu inte strävar efter att bli daytrader.
Själv har jag både ett par växlande favoriter, och enstaka hatobjekt som jag behåller som straff.

1 gillning

Personligen tänker jag helt annorlunda. Har enskilda aktier , men en diversifierad portfölj på ca 25-30 företag i några olika brancher och marknader och har sålt av mina fonder. Skälet är att aktierna jag satsat på är “tråkiga” företag som tjänar pengar både idag och vad jag tror även framöver, och har chans att höja pris utan att tappa kunder. T ex läkemedel, finans med konkurrensfördel inom nisch, bolag som äger olje- och gasledningar i USA. Detta då börserna har så mycket “tillväxtbolag” som inte tjänar pengar idag, men värderas utifrån en hög tillväxt i all framtid, och kommer dominera värden i framtiden och tjäna pengar då.

Haft den strategin i flera år, och det var uppenbarligen fel vid corona-krashen, då jag tappade betydligt mer än index och framför allt allvädersportföljer eller dylikt. Däremot drygt +40% senaste 12 månaderna och +12% i år. Har på aktiefronten kommit ikapp de svenska indexarna och snart även de amerikanska på 3 respektive 5 års sikt. Har idag även pengar i okorrelerade tillgångar till börsen (t ex typ Save&Lend )

Detta bygger på den kanske felaktiga hypotesen att jag tror att jag kan slå börsen på sikt, vilket är motsatsen mot Bolmesons väldigt vettiga principer och strategier. Alla strategier förutom rent momentum, förutsätter tilltro till strategin så att man kan acceptera att man tex går mycket sämre än index under långa perioder.

Därför är mitt förslag: satsa i aktier i företag som du verkligen tror på. För min del så är det oftast bolag med bra kassaflöden och potential för ökande utdelningar, men gå inte all in. Diversifiera mellan företag och tillgångsslag. Om du inte hittar företag som du verkligen tror på, eller vet att du inte tycker om att lägga ned tid på att regelbundet följa att företagen ökar sina resultat (till skillnad från börskurs) så är det sannolikt bättre att köpa billiga indexfonder.

2 gillningar

Har börjat att sälja av en del och påbörjat mitt indexsparande. Vissa stabila aktier behåller jag. Vi får hoppas att detta blir ett bättre sparande. Facit ser man ju om 10-20 år.

1 gillning

Vad är det för “stabila” aktier? De ingår väl i index?

En del investment bolag som under lång tid har överpresterat index samt några ESG bolag som också slår index på väldigt lång sikt historiskt.

Jag håller kvar vid mina aktier. Tack vare dom så ligger jag på plussidan i år.
Kör mera på index i mitt pensionsspar och känner ingen panik att månadsspara i fonder, utan buffrar ett tag till och gör lite större köp fram mot hösten tänkte jag.

1 gillning

Jag är i typ samma situation och ställer mig samma fråga. Skall jag sälja nu på botten för att vara helt säker på en uppgång via en fondrobot eller global indexfond? Men då jag inte är i behov av pengarna i närtid så vet jag att jag skulle bli så otroligt besviken om jag sålde av nu på botten och sedan såg dessa aktier inom ett år gå spikrakt upp igen.

Så jag sitter nog still och behåller aktierna och säljer av löpande i nästa uppgång.

1 gillning

Hur vet du att aktierna är på båtten just nu ? Hur vet du om 1 år om aktierna kommer ge mer än tex om du byter till Global eller bred Sveriges indexfond? Det är sådant som ingen vet :+1:. Man kan aldrig vara säker på något. Det vad jag är säker på just nu är stt dina rena aktier är högre risk än om du byter ut de mot global eller bred Sveriges index. Sedan vad som ger mer avkastning om 1-3-5 år det får vi veta då :joy::grin::grin::+1:. Det finns inget rätt eller fel just nu. Det vad man kan välja själv är hur hög risk man vill ha i portföljen :+1:.

1 gillning

Det vet jag givetvis inte. Och jag har även indexfonder och robot som kör också. I mitt fall så vill jag trots allt tro att tech och tillväxt (vilket jag då äger) kommer tillbaks om 1,3, 5 eller 10 år. Men jag kan givetvis ha fel.

1 gillning

Då är det lätt att bestämma sig för att behålla aktier i portföljen om man tror på dem och är nöjd med aktievalet från början :+1:.

2 gillningar

Har börjat känna mig lugnare o mer bekväm med att ha tagit beslutet om att sälja av enskilda aktier och köra 80% Lf Global och 20 % Alla bolag Sverige i större utsträckning. Lättare att gilla läget med börsnedgången då. Har självklart lagt en del vid sidlinjen också samtidigt och har valt att öka månadssparandet istället rejält med hjälp av pengarna vid sidlinjen så att man över tid får in dessa pengar i marknaden till en förhoppningsvis bättre kurs. Tror inte att vi har sett hela börsnedgången ännu. Tror det är ett tag kvar innan vi når botten.