Tror jag vet svaret på detta men är lite nervös då jag inte handlat med så stora summor innan, så jag söker väl någon form av bekräftelse. Mitt mål är pension om ca 10-12år så jag inte i akut behov av pengarna.
Jag började sätta in pengar i Lysa 60/40 samt ISK LF global index under 2023. Majoriteten av kapital är överfört i Juni 2023 (läs 90% typ). Jag har fått för mig att marknaden är i en nedåt trend för tillfället antagligen av att lyssna på för många börsinfluensers och funderar nu på att halvera mitt kapital i LF global och lägga i korta räntor eller på räntekonto då jag “bara” ligger + 4% just nu. Detta för att sprida risken och att gå in igen när det ser bättre ut. Så, ja! den vanliga frågan helt enkelt. Time in the market vs timing the market?
Så fort det pratas om att försöka tajma marknaden så är det alltid samma rekommendationer, dvs att inte försöka.
Jag köper resonemanget men tänker att just nu så känns det endå som att det är ett tillräckligt rörig och svajigt i princip hela världen, att det sannolikt är större risk att vi får en kraftig nedgång än att vi får en kraftig uppgång.
Sen bör man ju tänka på att det är svårt att tajma när man skall hoppa på igen för att inte missa uppgången.
Jag själv funderade i förra veckan och bestämde mig för att flytta hela mitt kapital från en balanserad portfölj till sparkonto med fria uttag.
Ja, och för mitt fall så känns det just nu att jag stoppade in för mycket på ett och samma tillfälle vilket inte ger en så stor fallhöjd. Bara 3-4% just nu. Och räntor/obligationer är ju helt klart ett alternativ. Där av mitt dilemma. Ligger back i “alla bolag” och lite runt om fonder redan och det som bär upp portföljen är just global fonden just nu. Min plan är att ha kvar sparade i lysa 60/40 med månadssparande samt ett kapital i ett konto med förvaltade aktiefonder. Men att sälja av min egen komponerade och lägga det i räntor eller obligationer under den kommande tiden. Hade jag inte gått in med så mycket kapital samtidigt så hade det kanske känts lite bättre. Alternativet kan ju vara att sälja av hälften och gör en 50/50 allokering av kapitalet.