Jag är en skeptiker till den här typen av avsnitt, kanske till stor del för att jag anser att lycka, i motsats till investeringar, inte kan optimeras eller utläsas med statistik.
Jag kan garantera att jag inte får ut särskilt mycket av resor eller restaurangbesök. De bästa resorna för mig är resor till solen när det är vinter i Sverige, inte för att jag får upplevelser, utan för att jag kommer bort från kylan och mörkret ett tag. Jag får heller inte ut särskilt mycket av dyra materiella saker om det inte är saker jag verkligen behöver/använder ofta, som en bra dator eller en krångelfri bil till exempel.
Saker som gör mig olycklig är bland annat följande:
- Funderingar över frågan hur ska jag maximera min lycka/välbefinande. För mig leder det bara till negativa tankar.
- Tankar på negativa saker, umgås med negativa människor/personer som tar energi samt läsa nyheter då de flesta är negativa.
- Tankar på döden och att tiden är begränsad (vilken även innefattar tankar om att försöka byta pengar mot tid). Det ger bara en känsla av stress.
- Tankar om att jag “måste” spendera pengar för att det ger en känsla av resursslöseri att samla på sig en massa pengar utan att använda dem.
Jag kan få lyckokänslor av allt möjligt, till exempel materiella saker jag har nytta av (en krångelfri bil, en madrass som gör att jag inte får ont i ryggen, en bra bok, en bra film osv.). Även umgänge med udda, roliga, spännande, positiva och energiska personer. Jag kan även få dessa känslor av vissa upplevelser, men ordet “upplevelse” är ett så väldigt brett begrepp och betyder säkert olika för olika personer vilket gör det svårgreppbart.
Lycka är otroligt individuellt och jag tror man gör sig själv en björntjänst att fundera för mycket över det, åtminstone är det så jag funkar. Mitt tips skulle helt enkelt vara att göra det som är rimligt och undvik det som känns fel.