Kan någon förklara detta? Har man brutto runt 35000 ska man få 1000 kr mer efter skatt? Vad menar de med “skattesänkning”.
Kan någon förklara detta? Har man brutto runt 35000 ska man få 1000 kr mer efter skatt? Vad menar de med “skattesänkning”.
Vissa får tvärtom.
(inlägg raderat av författaren)
Så du hör till dom som tjänar mer än 65k i månaden och förlorar jobbskatteavdraget?
Ja, precis! Mogullife!
Kollar jag här: Beräkna lön efter skatt så blir det inte 1k förrens vid 80k?
Vid 35000 får du 300kr mer…
De kanske lagt till ISK-delen?
Enligt gubben på video så får man runt 1000 kr mer med vanlig lön runt 33-43? de är ju fel?
Ja kanske men det är ju isåfall bara OM du har sparande på börsen vilket stor andel inte har. Tycker hela grejen är lustig.
Som tex att villaägarna är vinnare och de i hyresrätt är förlorare… De som har bolån eller bostad har ju lagt en betydande del i sitt boende, inte konstigt att de kanske äntligen vinner något på det med sin investering.
Kanske bara är jag som övertänker?
Ja det är på 80k isåfall. Det är under 10% av svenska folket.
Flera grupper får det sämre 2025. Men ger inte lika många klicks att skriva om det.
Edit
Om man vill läsa mer.
https://hejaolika.se/artikel/sa-mycket-hojs-ersattningar-och-bidrag/
Skattesänkningen är ju runt 400 kr med lönen 35000 sen var det 800 kr i löneökning.
Var de fick löneökningen ifrån vet jag inte. Men 1000 kr är alltså inte skattesänkningen om jag tolkade det rätt.
Var kom löneökning ifrån? Allting är så konstigt.
Ja det är otydligt. Skattesänkningen var dessutom minus… Löneökningen var positiv. Båda borde ju vara positiva
Det är ju nedtrappningen av jobbskatteavdraget som försvinner.
Är det bra eller dåligt?
Helt obegripligt att man höjer gränser för läkemedel med 30%. Läkemedel är inget patienter kan eller ska bortprioritera…
Sänks skatten för vissa, måste den höjas för andra. Tyvärr.
Kommer nog bli dyrare i längden, då vissa kommer undvika att söka vård, tills det är värre och dyrare att behandla.
Detta skit landet gör mig förbannad och svenskar är så himla lättlurade så de inte sant.
Ja det är verkligen en konstig kostnad att spara in på. Om något borde denna högkostnadsskydd vara beroende på inkomst då folk med låga inkomster kommer få det svårare