Sälja fonder, köpa utdelningsaktier?

Tjing tjing,

Jag har idag ca 300k i fonder (alla ligger låsta i en fond, multi asset 100 på HB) och funderar på att strö ut en större del för att bygga på min utdelningsportfölj (har ca 50k i utdelningsdaktier idag).

Jag funderar lite kring rim och reson här. Säljer jag fonderna åker jag på skatt, finns det en rimlighet i att allokera deltat i utdelningsaktier som “också beskattas” när de väl evt säljs? Frågan är om det är bättre att låta fondkontot växa som det är, eller sälja av och dela upp.

Du har alltså fondandelarna på ett vanligt aktiekonto med 30% skatt på vinsten(?)
Nu vet jag ju inte din ålder eller några andra förutsättningar, men jag skulle definitivt vilja vikta över till utdelningsaktier i en ISK eller KF.
Beroende på hur lång tid du kan ha dem där, så ger du dem bäst förutsättningar att växa med ränta-på-ränta-effekten.

Om du kan göra försäljningen av fonden det en del i taget över ett par år, så kan du förhoppningsvis kvitta åtminstone en del av vinsten=överskottet av kapital mot underskott av kapital=betalda räntor i deklarationen.
Ju mindre överskott mellan dessa siffror, desto mindre skatt behöver du betala.