Hej!
Jag har några dyra fonder som legat länge och rullat på ett vanligt aktiedepåkonto. Nu vill man ju helst ha nya billigare fonder på ett ISK istället och därför funderar jag på om det är bäst att att sälja nu och ta skattesmällen, eller vänta? Till saken hör att jag just nu är föräldraledig och börjar jobba igen i höst. Fick tips av min bank att sälja i samband med husköp eller avvakta tills jag börjar jobba igen. Vad tycker ni som har bättre koll på läget?
Hoppas du får svar, för jag sitter i samma båt. Dumt nog både fonder och aktier. T.ex gamla Investor, Ratos och H&M-aktier jag måste ha fått för typ hundra år sen och sen har de suttit där. Om man säljer dem och köper nya, då får man väl liksom skatta två ggr
Och det borde väl gälla även för fonderna.
Finns en kalkylator här:
https://old.rikatillsammans.se/verktyg/behalla-depa-eller-byta-till-isk-kalkylator/
Dock vet man ej hur det blir med skatten på ISK nu i framtiden då Maggan dragit igång sin PR kupp. Men har du under miljonen bör du vara trygg med ISK framgent.
2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: När är det inte längre värt att ha ett ISK framför en AF-depå?
Ser inte vad detta ska ha för relevans i ditt beslut om att sälja eller ej? Är det någon skatteeffekt eller något som påverkar föräldrapenning som jag missar? ![]()
Om det inte är något sådant så hade jag tänkt såhär:
Är det några fonder du inte vill ha kvar och som du inte hade köpt nu så hade jag sålt dessa, just bara för att det är fonder som du inte är intresserad av att äga. Skulle du också ha en lång sparhorisont på dessa pengar så kan det finnas fler fördelar med en sådan försäljning och flytt till ett ISK, där kan du göra en uträkning via kalkylatorn som @Anonym har länkat till, på så sätt kan du se om det är värt en flytt eller ej! ![]()