När är det inte längre värt att ha ett ISK framför en AF-depå?

Hur mycket får Maggan ta i skatt för att Isk ska inte bli lönsam länge? Att det skulle löna sig ha det i depå på 20 årssikt? I Isk har man ändå valmöjlighet att byta fonder oftare om det är så bra vet jag ej :joy: :+1:. Nu gissar vi här för det är ändå så att ingen av oss vet hur det blir.

1 gillning

Vid 4.1% i statslåneräntan så blir en AF-depå mer lönsamt än ett ISK på sikt, då har jag räknat med 8% avkastning. Statslåneräntan just nu är 0.31%, så skillnaden där emellan är 3.79, sedan är det 30% av det som blir skatt på ett ISK, så ca 1.14%.

Så antingen en statslåneräntan på 4.1% i nuvarande upplägg i ett ISK, eller att man rakt av höjer skatten på ISK med 1.14%.
Hoppas jag har tänkt rätt :see_no_evil:

Använde mig av Jan kalkylator för att få fram infon.

1 gillning

Då ser det ut som vi kommer behålla Isk så länge det finns bara att det inte införs max tak på det! :+1:. Isk är riktigt fördelaktigt även om man skulle betala extra förmågenhets skatt eller hur? Tackar för svaret. :+1:

Så länge inte skatten blir högre än dom 1.14% så bör det vara de :sweat_smile:

1 gillning

Ja, och så länge börsen går bra.

2 gillningar

Hur vet du när börsen går dåligt? Börsen brukar gå upp långsiktigt. Sjlälv säljer jag inte global indexfonden. Bara köper mer i den månadsvis :+1:. Alltid 100% investerad i index fonden. Jag följer bara index :joy::+1:

Du märker när värdet på ditt ISK minskar.

Förstår att det är ett obekant koncept. Det var länge sen börsen tick nedåt under lång tid. Men då beskattas du ändå.

Hemskt med alla dessa skatter :wink: