Sälja "klassiska fonder" och placera dem i ISK?

Hejsan

Jag har en slant i klassiska fonder i Handelsbanken och har en tid funderat på om jag ska sälja dessa, betala skatt på vinsten, och sedan investera det som blir kvar i mitt ISK-sparande. Är det ekonomiskt försvarbart? Eller rekommenderas jag att låta pengarna stå kvar i fonderna och betala skatt den gång jag behöver pengarna?

Tack på förhand.

Tjena Mattias
jag kan inte påstå att jag har ett garanterat rätt svar på frågan men jag är i samma situation.

Beslutet beror i min åsikt delvis på faktorer så som hur stor andel av dina total tillgångar du har i klassiska fonder och hur gammal du är.

jag är ung och en stor andel av mina tillgångar ligger i klassiska fonder. Mitt beslut är därmed att inte sälja av dem då skatten kommer äta upp en stor del av ränta på ränta effekten jag kommer få framöver. Istället fokuserar jag på att själv investera så mycket som möjligt i mitt isk.

Exempel: Ett hundra kronor till 10% i ränta per år i 10 år.

100*(1,1^10) * 0.7 kontra 100*0.7(1.1^10) är samma slutsumman. Dock får man med isk betala en skatt på hela portföljen per år samt ifall du gör en förlust på dit vanliga konto så kan man dra av en del vid deklarationen (får ej göras med isk) . Mitt tips blir att behålla dina pengar på gamla kontot men allt nyspar ska in i en isk.

Vilket som är matematiskt rätt beror bland annat på statslåneräntan, din tidshorisont samt hur mycket obeskattad vinst du har. Det är inte alls självklart att sälja och flytta till ISK. Jan har en kalkylator du kan labba med https://rikatillsammans.se/verktyg/behalla-depa-eller-byta-till-isk-kalkylator/

Men förutom det matematiska svaret finns det fler saker att ta hänsyn till.

Är du nöjd med dina Handelsbanks-fonder? Om du hade investerat dina pengar idag, hade du valt dina handelsbanks-fonder då? Depå kan göra att det tar emot psykologiskt att byta fonder. Att sitta fast i dåliga fonder kan vara dyrare än att ta skattesmällen, framförallt om du har lång tidshorisont.

Förutsatt att Jans kalkylator i ditt fall inte visar en väldigt stor fördel för depå så hade jag sålt allt och bytt till ISK. Jag tycker det är lättare att att underhålla portföljen om jag har allt på samma sparform. En lättillgänglig överblick gör det lättare att ta beslut som är bra för ekonomin i sin helhet.