Samlingssida för räntor

Finns det någon bra sida som visar sparräntor.

Jag funderar på en del av portföljen i räntor men jag tycker inte de alternativen som ligger på Avanza är så värst bra längre.

Finns det något vettigt räntealternativ som faktiskt är värt att titta på. Typ 5% eller högre? Jag förstår att jag kanske frågar efter lite för bra avkastning….

Är det sparkonto med insättningsgaranti du söker?
I så fall kommer du inte hitta något med över 5%.
Kollat in denna tråden?
Vilket sparkonto är bäst just nu? - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

Nej det finns det inte, om du vill ha riktig bank med insättningsgaranti och ja, du förväntar dig mer än vad som är rimligt i dagens ränteläge.

Samlingssida för räntor har du på Compricer.

4 gillningar

Tyckte jag läste här att någon investerat i en räntefond med i princip 5%

Du måste separera investering i en produkt som har en (mer eller mindre) garanterad ränta (såsom sparkonto eller direkt investering i en obligation och hålla hela löptiden) och investering i fonder som investerar i ränteprodukter och har lyckats få en avkastning på 5% under en viss period (t.ex fond som investerar i företagsobligationer) men där avkastningen kan bli helt annan nästa period pga sjunkande marknadsvärde på innehavet pga ändrad kreditmiljö och ränteläge.

Oklart vad du söker.

2 gillningar

Tack jag förstår att det finns skillnader.
Jag söker ett alternativ till börsen/index. Jag är dåligt påläst på vilka möjligheter som finns. Jag är inte intresserad av komplicerade produkter som är svåra att förstå sig på.

Menar du ett alternativ till aktier? Räntebaserade produkter som obligationer och fonder som investerar i obligationer handlas ju fortfarande på börsen.

Utanför börsen har du t.ex kreditinvesteringar (dvs räntebärande i olika former) via förmedlare som savelend och kameo. Kräver dock i mitt tycke att man sätter sig in ordentligt i hur kreditmarknader fungerar, och om man inte förstår var riskerna ligger ska man inte in där.

1 gillning

Ok tack. Jag tänkte mig något enklare. Typ x% ränta om jag låser pengarna y månader. Säkra placeringar på 5-6% hade funkat för min del. Inser att det inte är så lätt.

Nej, det enda säkra är sparkonto med insättningsgaranti, och där är du långt från de siffrorna idag. Om du vill ha säkerhet kan du inte förvänta dig mer än värdebevarande efter inflation och skatt, om ens det. Förenklat, varför skulle någon vilja ge dig pengar i ersättning om du inte ger något alls i utbyte (riskdelning).