Jag skulle vara intresserad av att se innehaven för AuAg Essential Metals och Havsfonden. Men då båda fonderna är nystartade (yngre än tre månader) kan jag inte hitta deras tio största innehav någonstans. Morningstar visar fördelning över länder och branscher, men inga innehav.
Så, jag antar att det finns någon regel för när sådan information skall finnas allmänt tillgänglig?
När jag första gången läste om denna fond så var jag emot fondens ESG fokus då jag anser att ESG endast är politiskt hokus pokus av den enkla anledning att ingen kan eller törs specificera exakt vad det innebär och certifieringen är högst oklar. Jag har fortfarande samma åsikt men inser samtidigt att det är i ESG certifierade företag som många institutioner såsom pensionsfonder och försäkringsbolag kommer att investera sina pengar i framledes, de kommer helt enkelt inte att ha något val. När jag dessutom ser vilka företag fonden har i sin portfölj så finner jag flera som jag själv har sedan länge. Fonden går med stor sannolikhet en ljus framtid till mötes och om man har en lång placeringshorisont så är det nog inget dåligt val.