Är HELT ny på detta område/forum och har just lyssnat till avsnitt 122-Kritik mot indexfonder, där varnar Jan och Carolin för indexfonder som inte äger sina underliggande tillgångar utan tex handlar med derivat mm, hur kan man kolla om en viss indexfond verkligen äger sitt underliggande kapital?
Du läser fondfaktabladet som finns på samma sida som när du går in på fonden på t.ex. Avanza och Nordet.
Någonstans i det finstilta brukar det stå om fonden är fysiskt replikerad (då äger den aktierna) eller om den är syntetiskt replikerad (och då äger de istället papper som bygger på att någon annan lovar att ge fonden den avkastning de skulle haft om de hade ägt aktierna, så länge någon kan hålla det löftet).
Det där är lite lurigt. Många fonder har med att de “får använda derivat i syfte i syfte att uppnå en efdektiv förvaltning” eller liknande formuleringar. Det betyder inte att de i huvudsak använder derivat. Många fonder använder det tillfälligt för att få en billigare hantering av in- och utflöden, eller för något enskilt innehav.
Jag har gjort så att jag läst Fondfaktabladet (det ska man alltid göra!) och sedan har jag tittat på fondens topp-10 innehav på Morningstar. Jag vet att det egentligen inte är tillräckligt men jag har inte orkat mer.
Nästa steg är att fråga fondförvaltaren. Antingen frågar man lite allmänt i ett mejl och hoppas på ett bra svar: “Har ni några stora innehav av derivat eller använder ni bara fysisk replikering?”. Eller så går du den formella vägen och begär ut en lista på alla fondens innehav.
@pbergqvist här på forumet har byggt ett verktyg där du kan få ut alla innehaven för många fonder!
Personligen löser jag det genom att följa de tips som ges från forumet. Har förtroende för att Jan håller koll på detta. Om du inte befinner dig i en speciell sits kan du antagligen få tag på länsföesäkringar global, avanza global, spp alla bolag, lysa, eller liknande som ofta rekommenderas härifrån och som många härifrån har haft anledning att kolla på.
Tack för alla svar!