Synpunkter på mina fondval

Hej forumet, vi har sparat i fonder i flera år och jag har bytt fonder några gånger efter vad jag själv tyckt varit smart utan att vara särskilt insatt men desto mer intresserad.

Vill gärna ha synpunkter på fördelningen och om det finns bättre alternativ, vi har 3 olika ISK konton i olika namn men alla har samma fördelning av fonder.

Två ISK-konton är sparande till vårt enda barn. Sonen är idag 4 år så tidshorisonten är 10-15 år på det i mitt namn, tänkt till körkort, moped, bil eller vad det kan vara. Tidshorisonten på ISK i sonens namn är ju minst 14 år, men förhoppningsvis längre om han väljer att fortsätta spara till kontantinsats eller liknande. (Här får sonen just nu tillbaka alla fondavgifter på Avanza eftersom det är under 50 000kr, men det ligger bara några kronor under 50 000 så troligen får vi inte tillbaka det 2024 om det inte rasar på börsen).

Det andra kontot är vårat egna konto som står i ett namn men vi är gifta, där vet vi inte tidshorisonten egentligen då det inte finns ett tydligt mål. Det kan både vara 40 års tidshorisont men kanske lika väl 5 år på delar av det om helt plötsligt vill köpa ett hus vid havet eller någon annan stor investering. Vi tar gärna ganska hög risk då vi har kortsiktigt sparande på vanligt sparkonto också + buffert. Just nu månadssparar vi en väldigt låg summa på fonder men mer på sparkonto till oss eftersom vi har stora investeringar i närtid som att köpa en ny (begagnad) bil helst utan lån när nuvarande privatleasing går ut hösten 2024.

Har förstått efter att lyssnat på podden och börja vara på forumet att avgifterna har stor påverkan, Enter småbolagsfond har en ganska hög avgift men gick extremt bra fram till för ett år sedan.

Såhär har vi fördelat fondköpen varje månad.
Enter Småbolagsfond A 40%
Storebrand Global Solutions A SEK 40%
Avanza Zero 20%

Kolla gärna in följande länk för inspiration när det gäller aktieindexfonder med låga avgifter i sitt slag :RikaTillsammans 100 % aktier | 2021 - 2023

Första delen beskriver en möjlig basportfölj med 100% aktiefonder. Där finns också möjliga variationer när det gäller fondval. Du som har Avanza har ju t.ex. möjlighet att välja av deras fonder.

1 gillning