Fondval. Under 50k värde

Hej.
Jag ska börja med mitt sparande och tänkte köpa på mig lite fonder. Mest indexfonder. Jag vet att ni prioriterar avgift väldigt högt när ni väljer fonder. Däremot så har avanza avgiftsfria fonder om man har ett värde på under 50k kr, vilket jag kommer att ha till en början. Därför undrar jag, vad ska jag välja för fonder när avgiften inte är en del i ekvationen.

Skulle nog valt SPP aktiefond global i botten, och kryddat med 10-20% aktivt förvaltad svensk småbolagsfond om avgifterna var gratis.

Personligen skulle jag fortfarande välja indexfonder med låga avgifter. Mest för att jag fortfarande tror mer på dom än min förmåga att välja rätt aktiva fonder som kommer gå bättre på lång sikt trots att avgiften skulle vara 0%.

Är det en långsiktig portfölj och du bara ska ha aktiefonder så gillar jag följande uppställning:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Plus allabolag Sverige index
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek.

Avanza Auto 6 All in 100% :+1:. Eller 100% Avanza Global :+1:.

1 gillning

Välkommen hit!

Jag gillar hur du tänker. Om du inte sparat i fonder förr så hade jag isf tagit chansen och testat mindre summor på fler hinkar och följt dessa. Sätter man t ex 3000 i tio olika hinkar med olika inriktning lär man sig att börja förstå volatilitet, hur olika börser påverkar varandra och annat lärorikt.

Med den kunskap du fått och när du passerar 50k kan du ju destillera ner det till det du tror på, vill satsa på, vill testa mer av etc. Men i grund och botten är ju globalindex klokt.

Tack för tipsen. Jag har varit mest inriktad på länsförsäkringar global indexnära. Det var mest när jag insåg att jag inte behövde ta hänsyn till avgiften som jag blev fundersam och ville utforska om det fanns bättre alternativ.

1 gillning

OBS! Detta är ett automatiskt genererat svar som ej går att svara på.

Jag hade rekommenderat Lysa med 90/10 allokering mellan aktier och räntor. Detta ger dig en mycket bred investering spridd över tusentals bolag och räntepapper med god avkastning men icke att förakta aningen högrisk.

Är du extra försiktig av dig anser de flesta att en investering hos Lysa med 60/40 allokering istället ger dig en bred investering med mellanrisk.

Avgiften hos Lysa anses generellt sätt vara tillräcklig låg för att med tiden ge bra avkastning särskilt om man tar i beaktning att din personliga insats är i princip noll.

Valet LF Global indexnära är riktigt bra val långsiktigt. :+1:. Att ändra sig att något dyrare blir gratis i början är ingen garanti att den kommer bli bättre val i längden. :thinking::+1:. Efter alla svar här kommer du bli ännu mer fundersam och ännu svårare blir det att välja rätt. Då det finns inget rätt eller fel. :joy::+1::grin:

Thematica Future Mobility har en plats i min lekhink :money_mouth_face:

…Men kanske bättre att lyssna på de andra här. Förhoppningsvis kommer du snart upp i 50,000 ändå!

Medhåll på den om du vill köra så. Den finns i min korg också. :slight_smile:

Jag hade kört basen i SPP:s plusfonder.
Global
Emerging markets
Sverige

Stabil indexnära förvaltning. Den dyrare avgiften som du sen får tillbaka är en del av avkastningen.