SigmaStocks - ett aktiesparande som sköter sig självt?

Hej
Jag är ny här på forumet även om jag följt rika tillsammans av och till ett par år. Hoppas jag valde rätt kategori (Fondrobotar) för min fråga nedan, annars får ni gärna tillrättavisa mig!

Finns någon här som har åsikter om Sigmastocks? Jag har använt deras första tjänst sedan den startade men då den kräver en del manuellt arbete så är jag nu sugen på att testa den nya som är mer eller mindre automatisk (som en Fondrobot förutom att den huvudsakligen köper aktier istället för fonder). Vad tror ni om det och håller ni med dem om att de har låga avgifter?

Sigmastocks.com

Tack på förhand!
mvh
Roy

Hej,

Testade även jag Sigmastocks tidigare, och gillade väl tjänsten, men kände inte att den tillförde så mycket då jag när jag köper aktier mest köper sånt jag vill äga låååång tid… visste dock inte att de utvecklat tjänsten på detta sätt, smidigt!

/Anders

Hej

Är det någon som har provat sigmastocks? De hjälper dig sätta ihop och ombalansera en aktieportfölj för en avgift på 0.35%.
Du kan välja mellan portföljerna standard, tillväxt och utdelning.

Skulle man kunna kalla det för aktierobot?
Vad tror ni?

1 gillning

Nej, inte än även om jag har varit i kontakt med dem under åren och känner till FPJ ganska väl.

De har ju mig veterligen inte presenterat något white-paper eller liknande som man kan nörda ner sig i. Men jag har sett så många sådana här projekt som inte fungerat över tid. Tyvärr upplever jag det lite som “classic” finansbransch. Det som sticker ut någorlunda är att avgiften ligger på beskedliga 0,35 %.

Det här är ett exempel på classic finansbransch: :man_facepalming:

Men som sagt, tills de återkommer med mer information så får man väl vara försiktigt skeptisk och ge dem benefit of the doubt.

Men jag blir ju nyfiken hur man har kommit fram till t.ex.

Standardfördelningen bland aktierna i en portfölj är 50 % aktier från svenska börsen, 30 % aktier från amerikanska börser och 20 % aktier från ett par olika europeiska börser (Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Schweiz, Storbritannien, Frankrike och Spanien). Du kan påverka den här fördelningen genom att välja att fokusera på en av dessa marknader. Då får du ytterligare 20 % av den marknaden på bekostnad av 10 % av de två övriga.

Vi har ju en ganska intensiv diskussion i den här tråden om huruvida 20 % inte är för mycket Sverige-exponering. Sedan blir jag skeptiskt till att ha en så väldigt koncentrerad portfölj på 50 bolag.

FPJs portföljer, som förvaltas med hjälp av Sigmastocks teknik, innehåller oftast mellan 40 och 50 st olika bolag.

Jag tänker också att om strategin nu är så bra, varför inte gå åt fondhållet? :thinking: Typ som Andreas och Henrik på Coeli. Ja, mycket frågor och funderingar. :slight_smile:

1 gillning

De verkar tycka att aktier är bättre än fonder då du bara äger “en påse aktier” om du köper en fond.
Angående det om sverigeexponering så tänkte jag testa det här som en krydda till lysa och några fonder.
Tjänsten är inte lanserad än men jag skrev upp mig på väntelistan och hamnade på plats 3000 nånting.

Spännande. Keep us posted. :grin:

Skrev också upp mig på listan för en tid sen och fick en inbjudan idag. Slänger in en liten peng och testar, mest för skoj skull, gör i princip alltid det med alla nya saker som kommer. Lekhinken som Jan hade sagt!

1 gillning

Jag hoppade på Sigmastocks i mitten av december. Det tog lite tid (typ en vecka) innan kapitalet jag satte in började att användas så jag tror att jag fick min första aktie efter jul. Sedan har jag startat ett månadsspar på en mindre summa och jag har gått plus 5,83 % sedan start och 4,2 % i år. Än så länge så upplever jag att sidan strular lite och man märker att det är en betatest. Hoppas att den funkar lite mer användarvänligt när den är öppen för allmänheten.
Än så länge så ligger jag ju lite lägre än index, men känner att jag absolut inte kan vara missnöjd med utfallet än så länge. För att nå index så hade jag antagligen behövt gå in med en större summa från början för att få en bra spridning på aktierna.
Det ska sägas att jag är lite partisk eftersom jag har varit kund hos Sigmastocks tidigare, men slutade när jag behövde lägga aktiepengarna på en bil. Men då upplevde jag att jag fick väldigt bra förslag över tid och en diversifierad portfölj. Det enda jag tyckte var jobbigt vara att jag behövde gå in på Avanza och köpa själv baserat på deras förslag. Det slipper man ju nu. Så jag tänker ligga kvar över tid. De gör ju också två ombalanseringar per år. Tidigare var det bara en ombalansering per år.
Något man missar med Sigmastocks är ju börsnoteringar, något som man kanske får tillgång till lite bättre med en aktivt förvaltad fond eller med eget aktivt sparande, men där har jag valt att ha ett litet extra sparande ien lekhink som jag kan använda till sådant.

1 gillning

Jag kan inte logga in om jag inte är ansluten till wifi och det är något som går fel när jag trycker på öppna bank-id.
Jag måste öppna appen manuellt.
Jag hade gärna haft mer information om aktierna man äger utöver kursrörelserna.

Ja, jag håller med om att man nästan inte kan få någon aktieinfo alls och det är något man gärna hade velat ha. Det är ju bara gårdagens kursavslut man får. Man är ju lite bortskämd med Avanza där man kan få jättemycket bra info.Förhoppningsvis är det något som kommer i framtiden, men än så länge är det ju bara en testapplikation. För min del så har jag valt att gå in och kolla aktierna på avanza för att se vad det är som Sigmastocks har köpt åt mig och det borde man ju kunna få direkt i Sigmastocks-appen.