Vad tycker folk om Sigmastocks

Sigmastocks låter intressant ?

Det tycker jag men inte testat än.

1 gillning

Jag tycker det verkar lite roligt. Har typ 0,5% av kapitalet där, men ska nog flytta in lite mer.

Förstår inte riktigt hur deras tillvägagångsätt med att direktäga aktier vs fonder håller. Har försökt läsa lite och mailat med företaget men ser inte riktigt fördelarna. Jag låter ganska negativ nu men förstår inte hur en “robot” som köper aktier direkt kan slå fondrobotar med mycket större riskspridning.

De väljer ut aktier baserat på back testing och de säger att strategin är kvantitativ men för att jag ska överväga att använda den vill jag veta exakt hur de gör aktieurval vilket enligt en mail jag fick från företaget var hemligt.

Jag förstår att om de har en vinnande strategi vill de kanske inte berätta om den för allmänheten hur som helst men jag är inte trygg med att använda det utan mer info. Kul grej dock!

Vilken. Risk ha du där och vilken portfölj ?

Tema: Tillväxt
Marknadsfokus: USA
Risknivå: 5, 100% aktier
Sparhorisont: 10 år

1 gillning

Ha svårt att bestämma mig om det ska bli Sverige USA elr utdelning

Jag öppnade ett konto hos ”nya” Sigmastocks idag. Var kund hos dem tidigare med deras gamla produkt. Avanza har en fin funktion där man kan se alla sina kostnader hos dem. Eftersom jag handlat en hel del med ETF, First North, Spotlight och utländska aktier är min genomsnittliga kostnad per värdepapper 0,42%. Sigmastocks har prissatt sig under det, så jag chansar och ser vad jag får hos dem :slight_smile: .

Tema: Standard
Marknadsfokus: Standard
Etiskt urval: 5 av 5 bortvalda
Risknivå: 5, 100% aktier
Sparhorisont: 5-10 år

Engångsinsättning: 10 000
Månadsinsättning: 1 000

2 gillningar

Den ha gjort 10 %upp på en månad typ jag kör. Standard och sen Sverige 100% aktier

Jag funderar också på sigmastocks, använde deras tjänst för länge sedan och tyckte om att äga aktierna själv istället för fonder. Det jag undrar över nu är det utländska innehavet som landar i ISK, är inte det en dålig idé med tanke på källskatt? Någon som vet?

1 gillning

Tycker personligen det känns betydligt tryggare att köpa AMFs billiga aktivt förvaltade fonder. I princip samma pris om man köper hos SAVR och då kan man välja exponering själv.

Det där mer fin funktion att man kan se alla kostnader hos dem, bör inte bara var en fin funktion. Om jag inte missminner mig så är det lag att den informationen skall delges kunden sedan några år tillbaka.