Jag har en vanlig 100% anställning från vilken jag är deltidssjukskriven. Arbetar alltså deltid på mitt vanliga jobb och har sjukpenning för resten.
Min man och jag äger tillsammans en skogsfastighet där vi gjorde en avverkning förra året vilket genererade en intäkt som vi nu till viss del tänker skatta ut. Jag arbetar inte aktivt i skogen, men är ju delägare och får därmed del av inkomsten. Frågan är om jag ska skatta ut pengarna som inkomst av tjänst eller utnyttja räntefördelning? Om jag väljer inkomst av tjänst genererar det pensionsavsättningar vilket är bra då jag inte har så hög inkomst från mitt vanliga arbete, men jag är orolig för att Försäkringskassan då tror att jag har arbetat i skogen och inte godkänner min sjukskrivning.
Någon som vet vilka regler som gäller? Tänkte ringa och fråga försäkringskassan men vet av erfarenhet att det kan vara svårt att få ett klart svar så det hade varit värdefullt att höra om någon annan har liknande erfarenheter och vet hur de bedömer.
Vad som gäller mot Försäkringskassan vet jag inte, men för att få pensionsavsättningar vid inkomst av näring krävs att du bedriver aktiv näringsverksamhet (och alltså lägger ner ett visst antal timmar per år på den). Är du passiv så betalar du istället för egenavgifter (som innehåller pensionsavsättningar) en särskild löneskatt (som inte gör det).
Några angränsande tankar finns bland annat i den här tråden.
Om du är anställd i ett skogsbolag så kan du ta ut lön, betala arbetsgivaravgift och därmed få avsättning i allmänna pensionssystemet. Men då blir det inkomst av tjänst vilket jag misstänker att FK kan ha problem med.
Om du får utdelning från ett bolag så är det inkomst av kapital vilket såklart inte ger pensionsavsättningar i allmänna pensionssystemet men å andra sidan kanske FK inte har problem med det.
Enklast är väl att ni låter kapitalet stå kvar i bolaget och tar ut det som tjänst eller utdelning när/om du har en enklare situation och inte får ersättning från FK
Allt beror väl lite på om/när du förväntar dig att återgår till heltidsarbete
Ni har säkert redan koll på detta, men beroende på situation kan det kanske vara aktuellt att sätta pengarna på skogskonto och “vänta ut” sjukskrivningen?
Det är en enskild firma och jag kan dessvärre inte vänta ut sjukskrivningen. Den är långvarig och Fk har börjat prata om permanent sjukersättning.
Att använda skogskonto för att skjuta fram överskottet till ett år då det blir underskott funkar till viss del. Men då min inkomst inte är så hög hade det varit bra om jag kunde dryga ut den med inkomsten från skogen.
Vår revisor säger att jag skattemässigt kan räknas som aktiv även om jag inte arbetar aktivt i skogen, då skogsägande inte riktigt ses som vanliga näringsverksamheter. Det är enligt honom vanligast att man gör så. För mig hade det ju varit värdefullt att kunna betala egenavgift och få pensionsavsättningar men då hamnar inkomsten som tjänst i deklarationen. Om jag utnyttjar räntefördelning och därmed betalar lägre skatt (men inte får pensionsavsättningar) hamnar den som inkomst av kapital, vilket som någon skrev ovan kanske är mer okej enligt försäkringskassan.
Nu har jag skrivit till Fk och hoppas på ett entydigt svar. Bra poäng från Melwa att se till att man får ett skriftligt svar, annars blir det lätt fel.