Vet någon om kan man samla ihop två olika gamla tjänstepensioner, som till exempel SAF-LO och ITP1, till en enda för att slippa ha två separata pensioner? Gamla är SAF-LO och nuvarande är ITP1, har frågat LF men har ej fått något svar än men tänker tjänstepensioner är ju en försäkring och det är ju arbetsgivaren som äger den även den gamla, så går det ens att slå ihop till en försäkringnummer?
Även om det skulle gå rekommenderar jag starkt att inte göra det. Att ha flera TP är bara en fördel när du ska ta ut dom eftersom du då har flexibilitet på uttagstider och kan anpassa din pension mycket bättre.
Nej. Enkelt svar.
Jag går i pension om 35 år så jag bryr mig inte så mycket, hellre ha allt i en klumpsumma och låta de ligga i börsen ![]()
Utveckla gärna.
Det är två olika avtal och går inte slå ihop. Däremot man man ofta slå ihop olika SAF-LO skvättar med andra SAF-LO, samma med ITP. Men inte med varandra.
Fan också jag misstänkte det också, men tack ändå för förtydligande ![]()
Du kan ju samla dem på samma bank om du vill.
Kanske är tillräckligt bra?
Jag har flyttat allt till LF, gamla SAF-LO och nuvarande ITP.
Valde båda LF Global Index, men känns onödigt att ha två olika tjänstepensioner och betala avgift på båda med samma fonder i samma bank! Tänker att slå ihop det borde inte vara nån problem ![]()
Och om du fick flytta hur skulle du välja då?
allt i SAF-LO eller allt i ITP?
På mitt nuvarande jobb vilket är ITP.
Okej! Frågan är rätt intressant. För i ITP1 måste du välja 50% traditionell försäkring. Så även om LO har högre avgifter och i vissa kollektivavtal lägre pensionsinsättningar. Så gör nog 50% traditionell försäkring “mer” skada.
Nu innehåller ju alecta 60% aktier, men ändå… frågan är inte självklar.