Flytt av tjänstepension SAF-LO Swedbank

Jag har en gammal tjänstepension från en privatanställning som har hamnat hos Swedbank (SAF-LO) i form av fondförsäkring. Av någon anledning är de uppdelade i Swedbank Försäkring (1998) fondförsäkring och Swedbank Försäkring (2014) fondförsäkring med en summa på ca 3 000 kr respektive ca 6 000 kr. Då totalsumman är så pass liten så blir avgiften märkbar och sätter sina spår för tillväxten.

Fråga 1: Kan jag slå ihop ovan nämnda fondförsäkringar till en “gemensam” fondförsäkring och hur gör jag då? En sådan lösning skulle resultera i en halvering av den totala avgiften.

Fråga 2: Vad kostar det att flytta från Swedbanks fondförsäkring till en annan (icke Swedbank) fondförsäkring? Har letat efter flyttavgiften hos Swedbank men lyckas inte hitta den informationen.

Fråga 3: Vid en flytt, kommer Swedbank att ta ut en flyttavgift för respektive fondförsäkring?

Fråga 4: Har ni tips på en annan smart lösning jag kan använda mig av?

Hej Alex,

Låter som att det är från två olika “upphandlingar” från din tidigare arbetsgivare eller liknande.

Har tyvärr ingen erfarenhet av att det ska vara möjligt att slå ihop dom inom SAF-LO, det är en ganska fyrkantig upphandling, men för att vara säker så tycker jag att du ska kontakta dom och fråga om det är möjligt :slight_smile:

Återkom gärna sen om du får reda på om det är möjligt eller ej :slight_smile: